پترو پالایشگاه

اجرای قانون پتروپالایشگاه‌‌ها معطل صندوق توسعه ملی

به گزارش ایسپیا به نقل از اکونومیست فارسی عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: صندوق توسعه ملی با وجود الزام قانون و تایید رهبر انقلاب، همچنان تخصیص تنفس خوراک به طرح پتروپالایشگاه‌ها را معطل نگه داشته است.

هادی بیگی‌نژاد با اشاره به آخرین وضعیت اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها عنوان کرد: عدم‌النفع دولت در درآمدهای نفتی ناشی از کاهش صادرات نفت خام و میعانات گازی در بازارهای جهانی در دوران تحریم‌ها و از دست دادن بازارهای صادراتی فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین و گازوئیل و نیز لزوم حرکت به سمت تولید مواد پتروشیمیایی از پالایش نفت خام از جمله مواردی هستند که مجلس با تصویب قانون پتروپالایشگاه­‌ها به دنبال حل آن­ها بوده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: امروز به بسیاری از طرح‌های بزرگ پالایشی که در کشورهای منطقه از جمله عربستان، کویت و عمان تعریف شده‌، طراحی آن‌ها بر مبنای تولید مواد پتروشیمیایی از بخشی از نفت پالایش شده‌ است.

وی در مورد اهمیت تنفس خوراک طرح‌های پتروپالایشی کشور بیان کرد: مشوق اعطای تنفس خوراک به طرح‌های احداث پتروپالایشگاه‌های جدید از جمله مفاد قانون پتروپالایشگاه‌ها است که با هدف رفع بزرگترین مانع توسعه ظرفیت پتروپالایشی در ایران یعنی تامین مالی طراحی شده‌ است.

بیگی‌نژاد ادامه داد: با تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون پتروپالایشگاه در بهمن ماه 1398، 12 طرح ارتقا و بهینه‌سازی پالایشگاه‌های موجود جهت استفاده از تسهیلات تنفس خوراک مورد تایید وزارت نفت قرار گرفت؛ طرح­‌هایی که بعضا با پیشرفت­های خوبی مواجه بوده و در حال حاضر منتظر تعیین تکلیف صندوق توسعه ملی به منظور تخصیص تنفس خوراک هستند.

*رئیس‌جمهور پیگیر اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها باشد

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: یکی از اهداف مجلس در این قانون که با اذن و عنایت مکرر مقام معظم رهبری مورد تصویب قرار گرفت، کمک به دولت به منظور سامان­دهی وضعیت تراز سوخت و ارتقای کیفیت فرآورده‌­ها در جهت بهبود شرایط محیط زیستی ناشی از سوزاندن سوخت کم کیفیت بوده است.

وی عنوان کرد: در میان طرح‌هایی که مجوز بهره‌مندی از مزایای این قانون را دریافت کردند طرح ارتقای کیفی بنزین پالایشگاه‌ شیراز با پیشرفت فیزیکی بالای 90 درصد و هزینه سرمایه‌گذاری 44.5 میلیون دلار از لحاظ پیشرفت پیشروترین طرح ذیل قانون است که تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می­‌رسد.

بیگی‌نژاد با اشاره به تعلل صندوق توسعه ملی به منظور صدور مجوز تنفس خوراک پتروپالایشگاه‌ها گفت: به دلیل اینکه تنفس خوراک نوعی تسهیلات صندوق توسعه ملی به طرح‌های پتروپالایشی است نیازمند اذن مقام معظم رهبری بود که این موضوع در زمان تصویب این قانون در مجلس حل شده و در مشروح مذاکرات مجلس وجود دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: علاوه بر این مقام معظم رهبری با توجه به مطالبه‌ای که برای دوری از خام فروشی نفت دارند، چند مرتبه بر اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها تأکید کرده‌اند. با این وجود صندوق توسعه ملی همچنان تخصیص تنفس خوراک به هر طرح را نیازمند اذن مقام معظم رهبری می‌داند که این موجب سردرگمی طرح‌های ذیل قانون شده‌ است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر شخص رئیس جمهور به عنوان رئیس هیئت امنای صندوق توسعه ملی متولی اجرا شدن قانون مجلس است و امیدواریم دولت و آقای رئیس جمهور نیز به دنبال توصیه مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر اجرای هر چه سریعتر قانون با عزم جدی موضوع مجوز تنفس خوراک به پالایشگاه شیراز و سایر پالایشگاه­‌هایی که به مرحله بهره برداری می‌رسند را مرتفع سازند.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *