49278242-E2DF-43C6-92BE-64E5F625C5AA

اثر متغیرهای کلان بر بازار سهام

به گزارش‌‌ایسپیا به نقل‌از دنیای اقتصاد:

دنیای اقتصاد- علی عبدالمحمدی : شانزدهمین سمینار نگاه فیروزه، اختصاصی نمایشگاه بورس، بانک و بیمه کیش‌اینوکس ۲۰۲۳ با موضوع عوامل موثر بر نرخ بهره، نرخ ارز و بازار سهام برگزار شد و در این سمینار فرهاد نیلی و حسن قالیباف‌اصل، از اعضای کمیته ریسک گروه مالی فیروزه و همچنین امیر تقی‌‌‌‌‌‌‌خان‌تجریشی، عضو هیات‌مدیره و معاون سرمایه‌گذاری گروه مالی فیروزه درباره دو مورد از مهم‌ترین پارامترهای اثرگذار بر وضعیت بازار سهام به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

سمینار تحلیلی نگاه فیروزه در سه بخش برگزار شد؛ در بخش تحولات موثر بر نرخ سود در شرایط کنونی اقتصاد ایران، با تحلیل نقش سیستم بانکی، شوک‌های اقتصادی و سیاستگذاری‌های اقتصادی بر نرخ بهره تحلیل شد و افزون بر بررسی چالش‌های فعلی نظام بانکی، تصویری از آینده نرخ بهره تبیین شد. در بخش چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز بازار سهام، عواملی همچون نرخ ارز، نرخ بهره، انتظارات تورمی و قیمت کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌ها به‌عنوان عوامل موثر بر بازار سهام بررسی شدند و ضمن تحلیل موقعیت بازار سهام نسبت به بازارهای جایگزین و ارزندگی بازار سهام، چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز این بازار ترسیم شد.

اثر دو نرخ مهم بر بازار سهام

در بخش چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز بازار ارز، پارادایم‌‌‌‌‌‌‌های اثرگذار بر نرخ ارز در کوتاه‌‌‌‌‌‌‌مدت همچون تراز پرداخت‌‌‌‌‌‌‌ها، کسری‌بودجه، رشد نقدینگی و پایه‌پولی، انتظارات تورمی، وابستگی به نفت، سیاست‌های ارزی و تجاری، خروج سرمایه و تحریم‌ها بررسی شدند و چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز بازار ارز تشریح شد.

در این سمینار عنوان شد که نرخ ارز و نرخ بهره در اقتصاد از مهم‌ترین فاکتورهای اقتصاد است که بر روند بازار سهام تاثیر بسزایی دارد. در گذشته همواره بازار سهام با فاصله زمانی نسبت به دلار حرکت کرده‌است، اما همواره رشد بازار سهام از دلار بیشتر بوده‌است. به این دلیل که شرکت‌ها اهرم عملیاتی و مالی دارند و این موضوع سبب می‌شود تا رشد بازار سهام بیشتر از نرخ ارز باشد. در مقطع فعلی که کاهش انتظارات تورمی را شاهد هستیم، ورود پول به صندوق‌های درآمد ثابت صورت ‌گرفته‌است. این موضوع بدین دلیل به‌وقوع پیوسته که در بازارهای دیگر انتظارات افزایشی چندانی وجود ندارد. مقایسه بازدهی بازارها در سه سال‌اخیر نشان می‌دهد که بازار سهام نسبت به سایر بازارهای جایگزین رشد کمتری داشته و در نتیجه چنانچه فضای ناآرام به لحاظ مناسبات بین‌المللی و… به‌وجود نیاید، بازار سهام بیشترین پتانسیل را برای رشد دارد. بررسی نسبت قیمت به سود گذشته‌‌‌‌‌‌‌نگر بازار نیز نشان می‌دهد که این نسبت به حوالی عدد۷ رسیده‌است که در اوج سال‌۹۹ شاهد افزایش این نسبت به ارقامی بیش از ۳۰ نیز بودیم، این بدین معناست که با افزایش سود شرکت‌ها در سه سال‌گذشته با وجود اینکه شاخص‌کل در سطح سال‌۹۹ قرار دارد، نسبت قیمت به سود تعدیل‌شده‌ و به سمت میانگین تاریخی خود میل کرده‌است.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *