شاید بدانید که بسیاری از کارفرماها دربارهی حقوق، تعطیلات و رشد کارکنان عدالت را رعایت نمیکنند، اما آیا میدانستید که بسیاری از همین کارفرماها حتی وقت کافی صرف نمیکنند تا اسم کارکنانشان را یاد بگیرند؟ یک نظرسنجی نشان داد کارکنان حتی بیشتر از حقوق ناعادلانه و احساس بیارزشی، از اینکه کارفرمایشان اسم آنها را نمیداند ناراحت هستند.
در این مطلب به بررسی برخی از شایعترین مسائل و ناراحتیهایی که کارکنان در محل کار با آنها مواجه هستند میپردازیم. با ما همراه باشید.
آشنایی با عوامل فرسودگی شغلی کارمندان و مسئولیت سازمان در قبال آن:
۱. به مشکلات و اختلافات آنان رسیدگی نمیشود
بسیاری از کارکنان شکایت دارند که بخش منابع انسانی سازمان یا شرکتی که در آن کار میکنند، به مشکلات و اختلافات آنها بهخوبی رسیدگی نمیکند.
در یک نظرسنجی که در این رابطه صورت گرفت، تقریبا یکچهارم کارکنان گفتند که عملکرد بخش نیروی انسانی محل کارشان در حل مشکلات ناامیدکننده است.
۲. کارمند کار میکند، مدیر برداشت میکند
معمولا کارکنان ساعتها سخت کار میکنند و در عوض به اعتبار و خوشنامی کارفرما افزوده میشود. این برای کارکنان بسیار ناراحتکننده است. براساس یک نظرسنجی، ۱۷ درصد از کارکنان گفتند کارفرمایشان با ایدههای آنها اعتبار زیادی کسب میکند اما این موضوع برای صاحبان این ایدهها هیچ مزیتی بههمراه ندارد.
۳. رشد و پیشرفتی در کار وجود ندارد
یکی از مسائل مهم دیگری که کارکنان اغلب با آن مواجه میشوند، فقدان یک سیستم پشتیبانی جامع است که به آنها کمک کند در کارشان رشد کنند. براساس یک نظرسنجی، فقط ۴۱ درصد از کارکنان با اطمینان اعلام کردند که کارفرمایشان به آنها کمک میکند تا در حرفهشان پیشرفت کنند.
۴. کارفرما در آنها اشتیاقی ایجاد نمیکند
انگیزه و اشتیاق برای کار یکی از عوامل مؤثر در افزایش بهرهوری کارکنان است؛ چیزی که متأسفانه در بسیاری از موارد اتفاق نمیافتد. در یک نظرسنجی، فقط ۳۵ درصد از کارکنان اظهار داشتند که کارفرمایشان برای آنها الهامبخش است و سبب میشود آنها مشتاقانه به کارشان بپردازند
۵. از کارمندان بهقدر کافی قدردانی نمیشود
در یک کسبوکار در حال رشد، ارتباط بین کارفرما و کارکنان از اهمیت ویژهای برخوردار است. عدم وجود یک ارتباط قوی بین مدیران و کارمندان، مشکلاتی را برای شرکت بهوجود خواهد آورد.
یکی از پیامدهای عدم ارتباط بین مدیران و کارمندان که برای کارکنان بسیار ناراحتکننده است، این است که از کارمند تقدیر کافی به عمل نمیآید. یک نظرسنجی نشان داد ۶۳ درصد از کارکنان احساس میکردند بهاندازهی کافی بهدلیل دستاوردهایشان از آنها تقدیر نمیشود.
۶. به استراحت کارمندان توجه نمیشود
یک نظرسنجی نشان داد ۸۰ درصد از مدیران میگویند برای استراحت کارکنان اهمیت زیادی قائل هستند و بهاندازه کافی به آنها مرخصی میدهند. ۶۹ درصد از آنها هم گفتند که خودشان کارکنان را تشویق میکنند که هر از گاهی به خودشان استراحت بدهند.
اما با توجه به گفتههای کارکنان این موضوع کمی اغراقآمیز به نظر میرسد. ۶۷ درصد از کارکنان گفتند که هرگز از کارفرمایشان چیزی در اینباره نشنیدهاند یا با مخالفت آنها روبهرو شدهاند.
بسیاری از این کارکنان حتی در تعطیلات هم احساس میکردند از محیط کار دور نیستند و بنابراین از آن لذت نمیبردند. براساس یک مطالعه، دو سوم از کارکنان اظهار داشتند که در تعطیلات هم مجبور شدهاند کار کنند.
۷. دستورات و وظایف کارمندان نامشخص است
اگر کارکنان ندانند دقیقا قرار است چه کاری انجام دهند، چگونه میتوانند از عهدهی وظایفشان برآیند؟ براساس یک نظرسنجی، ۵۷ درصد از کارکنان از اینکه کارفرمایشان دستورات مشخص و واضحی را به آنها ارائه نمیدهد شکایت داشتند.
۸. بسیاری از مدیران برای کارمندان وقت نمیگذارند
یکی از مسائل ارتباطی مهم دیگر که معمولا کارکنان از آن شکایت دارند این است که کارفرماها برای کارمندان وقت نمیگذارند. در یک نظرسنجی بیش از نیمی از کارکنان گفتند در بسیاری از موارد، مدیران ملاقاتهای دستهجمعی با کارمندان در نظر میگیرند اما برای هریک از آنها بهطور جداگانه وقت ندارند.
۹. کارفرماها توجه کافی به کارمندان ندارند
شاید باور نکنید اما واقعا برخی کارفرماها حتی اسم کارمندانشان را نمیدانند! براساس یک مطالعه، ۳۶ درصد از کارکنان شکایت داشتند که مدیران حتی اهمیتی نمیدهند که نام آنها را بدانند.
۱۰. مدیریت سازمان نقاط ضعفی دارد
بهطورکلی، مدیریت ضعیف همان چیزی است که کارکنان را از یک سازمان فراری میدهد! یک نظرسنجی نشان داد ۶۵ درصد از متقاضیان کار، به دلیل ضعف مدیریت در محل کار قبلشان در جستوجوی شغل جدید هستند.
۱۱. دریافت حقوق ناعادلانه است
براساس یک گزارش در سال ۲۰۱۷، حدود ۴۴ درصد از مدیران و رؤسا بر این باورند که کارمندان آنها نسبتا عادلانه حقوق میگیرند. اما کارکنان چیز دیگری میگویند! در واقع فقط ۲۰ درصد از کارکنان گفتند که دستمزدشان عادلانه است.
۱۲. کارمندان احساس بیارزشی میکنند
یک گزارش نشان داد بسیاری از کارکنان علاوه بر اینکه از حقوقشان راضی نیستند، احساس بیارزشی نیز میکنند. کمتر از نیمی از کارکنان آمریکایی (در حدود ۴۵ درصد) احساس میکردند برای شرکتشان باارزش هستند؛ درحالیکه ۶۴ درصد از مدیران معتقدند بهاندازهی کافی از کارکنانشان قدردانی میکنند.
۱۳. در مورد پرداختیها و مسائل کاری شفافیت وجود ندارد
شفافیت در کار، یکی از عواملی است که سبب میشود کارکنان یک شرکت خوشحال و راضی باشند. البته بیشتر سازمانها بهویژه در رابطه با پرداختیها این حس شفافیت را بهوجود نمیآورند. در یک مطالعه، فقط ۲۳ درصد از کارکنان اظهار داشتند که همهچیز در محل کارشان واضح و روشن است و دربارهی پرداختیها نیز شفافسازی میشود.
۱۴. کارمندان هیچ بازخوردی از مدیر دریافت نمیکنند
معمولا دادن بازخورد برای یک مدیر کمی دشوار است اما این کار واقعا ضروری است. زیرا هم به کارفرما و هم به کارمند در راستای رشد و پیشرفت سازمان کمک میکند. در یک مطالعه، محققان دریافتند مدیران همانطور که از دادن بازخورد منفی اجتناب میکنند، از دادن بازخوردهای مثبت که سبب افزایش بهرهوری کارکنان میشود نیز خودداری میکنند.
براساس یک مطالعه، بهطورکلی ۲۱ درصد از مدیران از دادن بازخورد منفی و ۳۷ درصد از دادن بازخورد مثبت و نیز منفی خودداری میکنند. اظهارات کارکنان نیز تقریبا صحت این آمار را تأیید میکند. در یک مطالعهی دیگر، ۶۵ درصد از کارکنان گفتند که واقعا به بازخوردهای بیشتری از جانب کارفرما نیاز دارند.
۱۵. مدیریت ذرهبینی باعث تضعیف روحیه کارمندان میشود
اعتماد به کارکنان و توانایی انتقال صحیح وظایف به آنها از نقاط قوت مدیریت بهشمار میرود و برای مدیریت بهتر یک کسبوکار ضروری است. اما برخی از مدیران این کار را با زیرنظرگرفتنِ بسیار دقیق کارمند اشتباه میگیرند.
بسیاری از کارکنان معتقدند که کارفرمای آنها بهدقت هر حرکتشان را درنظر میگیرد و توانایی درست کار کردن را از آنها سلب میکند. یک مطالعه نشان داد تقریبا ۶۹ درصد از کارکنان این موضوع را تأیید کردهاند و ۶۸ درصد از آنها گفتند این موضوع سبب شده است روحیهشان در کار ضعیف شود. ۵۵ درصد از کارکنان بر این باور بودند که بهرهوریشان نیز کاهش یافته است.
۱۶. تبعیض باعث کاهش بهرهوری کارکنان میشود
معمولا بیشتر کارفرمایان در محل کار یک یا چند عزیزدردانه دارند! یک مطالعه نشان داد ۵۶ درصد از کارفرمایان حتی پیش از آنکه فرایند ارزشیابی عملکرد کارکنان شروع شود یکی از افراد محبوبشان را برای ارتقای مقام در ذهنشان در نظر میگیرند و در ۹۶ درصد موارد پس از فرایند ارزشیابی عملکرد (که فرمالیته بهنظر میرسد)، این مقام به همان فردِ سوگلی میرسد! از دیدگاه کارمندان، ۷۵ درصد کارکنان گفتند که در محل کارشان شاهد چنین تبعیضاتی بودهاند.
مشکلاتی از این دست سبب میشوند کارمندان احساس ناخوشایندی در محل کار داشته باشند و در صورت تغییر نکردن شرایط، دیر یا زود از شغلشان کناره میگیرند.
برخی از کارمندان برای شرکت بسیار کارامد هستند و از دست دادن آنها برای کسبوکار گران تمام خواهد شد. بهتر است مدیران برای موفقیت بیشتر در کسبوکارشان و افزایش بهرهوری کارمندان، به این موارد توجه کافی داشته باشند.
دیدگاه خود را در میان بگذارید