در مقاله اول پنج مورد از اشتباهاتی که در روابط بین کارمند و کارفرما، مشکلات بزرگی ایجاد میکند، عنوان شد. این اشتباهات و عبارتهای نادرست میتوانند یک رابطهی خوب را به کلی خراب کنند و باعث شوند که شغل خود را از دست بدهید. این مقاله به شرح پنج مورد بعدی می پردازد:
۶. سعیام را میکنم
این عبارت معمولا اینگونه برداشت میشود که چندان مایل نیستید وظیفهای را که به شما محول شده، به انجام برسانید و اگر کارها درست پیش نرود، این عبارت به شما کمک میکند که از زیر بار مسئولیت در محیط کار، شانه خالی کنید. وقتی شما میگویید: «سعیم را میکنم»، رئیستان این عبارت را میشنود: «نمیخواهم این کار را انجام دهم.»
تنها جملهای که از این عبارت بدتر است، این است که بگویید نمیتوانم این کار را انجام بدهم. بسیار اهمیت دارد که در محیط کاری، نتایج واقعی را نشان بدهید. به همین دلیل است که باید قبل از انجام هر کاری، در مورد مشکلات احتمالی بحث کنید و در مورد اینکه چه زمانی و چه موقع مشکلاتی پیش میآید، صادق باشید.
بهترین کار این است که با جملات مثبت پاسخ دهید. برای مثال «بسیار خوب، من این کار را انجام میدهم» یا اینکه «تصمیم گیری در این مورد به زمان نیاز دارد و پنجشنبه جواب خواهم داد.»
۷. سرم خیلی شلوغ است.
همهی کارمندان برای دستیابی به اهداف اصلی شرکت تلاش میکنند. آیا همهی وظایف فعلی شما در جهت رسیدن به این اهداف است؟ اگر رئیستان کار جدیدی به شما محول میکند، احتمالا برنامهی عملکرد شرکت تغییر یافته است. به همین دلیل است که بهتر است ابتدا مشخص کنید که کدام وظیفهی محوله، دارای الویت است. گاهی بعضی از این وظایف آنقدر اهمیت دارند که باید سایر کارهای خود را کنار بگذارید و بر وظیفهی جدید محول شده، تمرکز کنید. اما گاهی اوقات وظایف عادی و روتین شما از اهمیت بیشتری برخوردارند، به همین دلیل باید به رویهی کارکردن خود و انجام وظایف همیشگی ادامه دهید تا رئیستان فرد دیگری را برای انجام وظیفهی جدید پیدا کند.
با چنین عبارتهایی میتوانید اولویت کارها را مشخص کنید و نشان دهید که وظایفی در دست انجام دارید:
«من هنوز روی پروژههایی کار میکنم که دیروز به من محول کردید. آیا این وظایف جدید، نسبت به کارهای قبلی، الویت دارند؟»
۸. این کار چه نفعی برای من دارد؟
شما برای کاری که انجام میدهید باید دستمزد بگیرید، ولی درخواست پاداش برای انجام وظایف کوچک کار شایستهای نیست، وقتی میتوانید آن را رایگان انجام دهید و برای موفقیت شرکت تلاش کنید. اما در این مورد بسیار مراقب باشید. اگر همیشه برای کمکرساندن به بقیه پیشقدم باشید، احتمال این وجود دارد که از مهربانی شما سوء استفاده شود. منظور از کمک به دیگران، کمکهایی در حد اصلاح یک گزارش یا کمک به یک همکار جدید است، نه اینکه مجبور باشید تعطیلات خود را صرف این کار کنید.
در پاسخ به درخواست کمکهای کوچک، فقط میتوانید با یک بلهی ساده، موافقت خود را اعلام کنید.
۹. این مشکل من نیست
قرارداشتن در یک تیم به معنی حضور در یک کشتی است. هر مشکلی که امروز مستقیما با شما ارتباطی نداشته باشد، به مرور زمان بزرگتر میشود و شرکت محل کارتان را با مشکلات جدیتری مواجه میکند که فردا، روی شغل شما تأثیر میگذارد. اگر میدانید که مشکل را چطور حل کنید، راه حل آن را ارائه کنید. حتی اگر با راه حل شما، این مشکل حل نشود، حداقل اشتیاق خود را برای حل مشکلات شرکت نشان دادهاید. دفعات بعد، رئیس روی شما و راهحلهایتان حساب ویژهای باز میکند و از شما توصیه میخواهد که این نکته، برای یک کارمند بسیار ارزشمند خواهد بود.
در چنین شرایطی میتوانید از این عبارت استفاده کنید:
«من تخصصی در این زمینه ندارم، ولی شاید این راهحل بتواند مشکل را حل کند.»
۱۰. من فکر میکردم…
هر کارفرما معمولا بعد از شنیدن این جمله زیاد خوشحال نمیشود. اگر چیزی برایتان واضح نیست، باید قبل از شروع وظایفتان کاملا در مورد آن صحبت کنید تا همه چیز برایتان جا بیافتد. نه اینکه مطابق با میل خود رفتار کنید و بعد به کارفرما بگویید که «فکر میکردم این کار، صحیحتر باشد». همانطور که قبلا هم گفتیم، توانایی پذیرش اشتباهات و پذیرفتن مسئولیت آنها، از هر توجیه و عذر و بهانهای ارزشمندتر است.
بهترین پاسخ در چنین شرایطی، عبارتهایی مثل عبارت زیر است:
«به نظر میرسد که منظور همدیگر را درست متوجه نشدهایم. من این اشتباه را تصحیح میکنم و دفعهی بعد، حواسم را بیشتر جمع خواهم کرد.»
البته همواره کارفرماها و رؤسایی وجود دارند که عکسالعملهای تند و شدید دارند و ممکن است واکنشی نشان دهند که انتظار ندارید. وقتی با افرادی که دارای شخصیتهای سخت هستند، سروکار دارید، باید مجموعهای از قوانین ارتباطی خاص را در نظر بگیرید و از عباراتی که ممکن است آنها را دچار سوءتفاهم کند، استفاده نکنید.
آیا شما تا به حال در چنین شرایطی قرار گرفته اید؟ به جای عبارتهای فوق چه جایگزینهای بهتری سراغ دارید؟ نظرات خود را در بخش کامنتها با ما درمیان بگذارید.
منبع:چطور
دیدگاه خود را در میان بگذارید