انجمن صنایع پلیمر اصفهان

16 July, 2024
7.79°C Tehran
n00833538-b

سیزدهمین سال ‌پرچمداری چین در صادرات

به گزارش ایسپیا به نقل از دنیای اقتصاد:
دنیای‌اقتصاد: در سال‌۲۰۲۲، ارزش مجموع صادرات کالاهای جهانی به نزدیک به ۲۵‌هزار‌میلیارد دلار رسید. با تکامل تجارت بین‌المللی و اثرات جهانی‌‌‌‌‌‌‌‌شدن و همچنین پیشرفت در فناوری، تجارت‌جهانی طی ۲۰سال‌گذشته حدود ۳۰۰‌درصد افزایش ‌‌‌‌‌‌‌‌یافته‌است. به گزارش اتاق ایران‌آنلاین، ۱۱صادرکننده بزرگ جهان، در سال‌گذشته میلادی ۱۲.۸هزار‌میلیارد دلار کالا صادر کرده‌اند که این میزان بیشتر از مجموع صادرات سایر کشورهای جهان، ‌برابر ۱۲.۱‌هزار‌میلیارد دلار است.

چین با ۳.۶هزار‌میلیارد دلار یا ۱۴‌درصد از کل صادرات، در صدر فهرست قرار دارد. این کشور از سال‌۲۰۰۹ تاکنون بزرگ‌ترین صادرکننده کالا در جهان بوده‌است.در سال‌۲۰۲۲، برترین محصولات صادرشده از چین از نظر ارزش، انواع تلفن، ازجمله گوشی‌های هوشمند، رایانه‌‌‌‌‌‌‌‌ها، دستگاه‌های مطالعه نوری ازجمله کتاب‌‌‌‌‌‌‌‌خوان‌‌‌‌‌‌‌‌ها، مدارهای یکپارچه، دیودهای انرژی خورشیدی و نیمه‌‌‌‌‌‌‌‌رساناها بوده‌‌‌‌‌‌‌‌اند. دو شریک تجاری اصلی چین هم کشورهای همسایه این کشور، یعنی ژاپن و کره‌جنوبی هستند.

چین تا همین اواخر روابط تجاری قابل‌توجهی با اتحادیه اروپا و آمریکا، دو مورد از بزرگ‌ترین بازارهای کالا در جهان، ایجاد‌ کرده‌بود. با این‌حال، تنش‌های ژئوپلیتیکی و تجاری اخیر منجر به از دست‌دادن موقعیت چین به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری آمریکا در سال‌۲۰۲۳ شده‌است.مکزیک اکنون با تبدیل‌‌‌‌‌‌‌‌شدن به اصلی‌ترین شریک تجاری و بزرگ‌ترین فروشنده کالا به آمریکا، از چین سبقت‌‌‌‌‌‌‌‌گرفته است. این تغییر در پویایی تجارت، بخشی از تلاش گسترده‌‌‌‌‌‌‌‌تر آمریکا برای واردات کالا از فواصلی نزدیک‌تر به کشور و کاهش وابستگی به رقبای ژئوپلیتیکی است.آمریکا خود با بیش از ۲‌هزار‌ میلیارد دلار صادرات در سال، دومین صادرکننده بزرگ کالا در جهان به‌شمار می‌رود.کانادا بزرگ‌ترین خریدار صادرات آمریکا در سال‌۲۰۲۲ بود که ۱۷‌درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داد و پس‌‌‌‌‌‌‌‌ازآن مکزیک، چین، ژاپن و بریتانیا قرارگرفته‌‌‌‌‌‌‌‌اند. عمده‌‌‌‌‌‌‌‌ترین صادرات آمریکا، نفت تصفیه‌‌‌‌‌‌‌‌شده، گاز نفتی، نفت‌خام، خودرو و مدارهای یکپارچه است.

از منظر منطقه‌ای، آسیا با بیش از ۳۶‌درصد از کل صادرات جهان، تسلطی مسلم بر بازار تجارت‌جهانی دارد و پس‌‌‌‌‌‌‌‌از آن اروپا با ۳۴‌درصد در رتبه دوم قرارگرفته است، درحالی‌که محصولات تولیدی و فناوری جزو صادرات اصلی کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکای‌شمالی به‌شمار می‌رود، کشورهای آفریقایی و آمریکای‌جنوبی بیشتر کالاهایی مانند نفت، طلا، الماس، کاکائو، چوب و فلزات گرانبها را صادر می‌کنند.

تجارت بین‌الملل در آغاز قرن بیست‌و‌یکم به‌‌‌‌‌‌‌‌شدت رشد کرد و از ۱۵.۶هزار‌میلیارد دلار در سال‌۲۰۰۱ به ۴۰.۷هزار‌میلیارد دلار در سال‌۲۰۰۸ رسید. از آن زمان تاکنون اما سیاست‌های تجاری حمایتی مانند مالیات بر کالاهای خارجی و سهمیه واردات ۶۶۳‌درصد افزایش‌‌‌‌‌‌‌‌یافته است. درنتیجه، سهم تجارت‌جهانی از تولید ناخالص داخلی که در سال‌۲۰۰۸ به اوج خود رسیده بود، رو به کاهش گذاشته است.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

سبد خرید