به گزارش ایسپیا به نقل از دنیای اقتصاد:
دنیایاقتصاد : نشست چهارم کمیسیون تسهیل و توسعهتجارت اتاق تهران با حضور اعضا و با دستورکار بحث و بررسی پیرامون مسائل و مشکلات حوزه صادرات و ارائه اخبار و مسائل روز حوزه تجارت برگزار شد. در ابتدای نشست محمدرضا غفراللهی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اهمیت صادرات در شرایط فعلی اقتصاد کشور، اشاره کرد که افزایش نسبی سرمایهگذاری در تولید و کاهش توان خرید مصرفکنندگان باعث شدهاست که حجم کالاهای تولیدی در کشور افزایش پیدا کند؛ از اینرو صادرات کالا و خدمات به نسبت گذشته بیش از پیش اهمیت یافتهاست.
به گزارش روابطعمومی اتاق تهران، غفراللهی با ذکر برخی مشکلات تکراری در مسیر صادرات محصولات غیرنفتی، افزود: راهحلهای زیادی برای گذر از این مشکلات توسط فعالان بخشخصوصی پیشنهاد شده اما متاسفانه کمتر گوش شنوایی به آنها توجه دارد. در حالحاضر اولین مشکل در مسیر توسعه صادرات، تحریمهای بینالمللی است که متاسفانه زمان مشخصی هم برای پایان آن متصور نیستیم و این موضوع بلاتکلیفی صادرکنندگان را تشدید کردهاست. علاوهبر این ضعف در زیرساختها، مشکلات پیرامون صادرات را دوچندان کردهاست. این عضو هیاتنمایندگان اتاق تهران با تاکید بر سرمایهگذاریهای عظیم کشورهای منطقه در توسعه زیرساختهای صادراتی تصریح کرد: در سالهای اخیر در ایران علاوهبر عدمتوسعه زیرساختها شاهد مستهلکشدن آنها نیز هستیم.
برای مثال ضعف در شبکه حملونقل یک مشکل جدی در توسعه صادرات است، درحالیکه کشورهای مختلف دنیا در یک دور رقابتی شدید قرارگرفته و تلاش دارند سهم خود را در بازارهای جهانی افزایش دهند، اگر ما نتوانیم با این شرایط پیشبرویم در آینده فعالیت در بازارهای بینالمللی برای ما بسیار دشوار خواهد شد. وی با تاکید بر عدمبرنامهریزی بلندمدت در زمینه صادرات گفت: بانکمرکزی بهعنوان سیاستگذار پولی بهطور روشن بیان نمیکند که آیا تلاشی در جهت تکنرخیکردن ارز دارد یا اینکه علاقهمند است همین نظام چند نرخی ارز پابرجا بماند. در کنار این موضوعات عدمحضور مستمر در عرصههای جهانی باعث شدهاست که صادرکنندگان داخلی از دانش روز در زمینه صادرات فاصله بگیرند و اطلاعات دقیقی در این حیطه نداشته باشند. بهعبارت دیگر صادرکنندگان ما در دور بازیهای مقدماتی گرفتار هستند که این مساله باعثشده نتوانند در عرصههای بینالمللی بهخوبی خود را نشانداده و قدرتنمایی کنند.
محمدرضا غفراللهی با اشاره به عدمحمایت دولتها از صادرکنندگان، گفت: هزینههای صادرات در حال افزایش است اما دولتها نهتنها انگیزه و تشویقهای مستقیمی در این زمینه ندارند، حتی با برخی سیاستهای غلط باعث افزایش هزینهها نیز میشوند. رئیس کمیسیون تسهیل و توسعهتجارت اتاق تهران نیز در ادامه این نشست با اشاره به گزارش صادرات محصولات غیرنفتی در دههگذشته، گفت: صادرات محصولات غیرنفتی در سال۹۲ از ۴۱میلیارد دلار به ۵۳میلیارد دلار در سال۱۴۰۱ رسید. میتوان گفت که همچنان مقاصد صادراتی ما همان ۵کشور چین، امارات، ترکیه، عراق، افغانستان هستند و شرکای تجاری ما نسبت به دهه۹۰ تغییر چندانی نکرده و فقط ترکیه به این کشورها اضافه شده و بهجز سال۹۱ چین عمدهترین بازار هدف صادراتی ما بودهاست.
دیدگاه خود را در میان بگذارید