یادداشتی از شرکت داراکار: نسل جدید لوله های پی وی سی

لوله­ های CPVC

لوله­ های CPVC نسبت به لوله ‏های PVC قادر به تحمل درجه حرارت‏های بالاتر هستند (حدود OF 180) و از آن‏ها در سیستم ‏‏های حرارتی می‏توان استفاده نمود. از آنجا که لوله‏ های CPVC قادر به تحمل درجه حرارت‏های بالا می‏باشند؛ نسبت به دیگر لوله ‏های پلاستیکی به هنگام نصب نیاز به تکیه‏ گاه‏ ها، نگه‏دارنده‏ ها و آویزه‏ های کمتری دارند. یکی دیگر از مزیت‏های مهم لوله‏ های CPVC آن است که به هنگام آتش‏ سوزی، آتش را گسترش نمی‏ دهند و خسارت و تغییر شکل در ناحیه سوختگی، در مقایسه با دیگر انواع پلاستیک‏ها، به مراتب کمتر است. حد تحمل فشار و تنش‏های کششی نیز در لوله‏ های CPVC نسبت به لوله‏ های PVC، PP، PEX و PB بالاتر است. برای مثال در جایی که طبق شرایط طرح ضخامت جداره ‏ی لولهPP  باید 4/3 میلیمتر باشد؛ لوله‏ ی CPVC با ضخامت 9/1 میلیمتر جوابگو می‏ باشد. ضریب هدایت حرارتی در لوله ‏های CPVC و PVC  در مقایسه با لوله‏ هایPP،PEX  و PB پایین‏تر است و به همین علت احتمال تغییر شکل یافتن این لوله ‏ها در اثر حرارت، در مقایسه با دیگر لوله ‏های نامبرده، پایین‏تر است. استاندارد مورد استفاده برای این نوع از لوله ها ASTM-F441 می باشد.

لوله ­های فوم (هسته اسفنجی) یا سه لایه

لوله ­هاي پی وی سی صلب هسته اسفنجی اساساً لوله­ های چند لایه ­ای هستند که لایه­ های خارجی و داخلی آن­ها از پی وی سی متداول و لایه میانی آن­ها از فوم پی وی سی می­ باشد. لایه­ های خارجی و داخلی برای تحمل بار طراحی شده ­اند و لایه وسط از پی وی سی فوم برای ایجاد صلبیت و حفظ شکل لوله تحت بار می­باشد. این تکنولوژی وزن کل لوله را کاهش می­دهد و باعث می­شود در مقایسه با لوله پی وی سی با جداره جامد سبک­تر باشد.

کاربردهای لوله­ های هسته اسفنجی پی وی سی

لوله ­های پی وی سی صلب هسته اسفنجی برای کاربرد در سیستم­ های بدون فشار مانند: سیستم­ های لوله ­کشی زهکشی، فاضلاب خروجی واحدهای مسکونی و تجاری، لوله­ های سیستم تهویه، لوله­ های محافظ کابل، برای هم کاربرد در زیرزمین و هم بالای زمین و با مواد اولیه دارای کیفیت بالا و تکنولوژی فرآوری مدرن مناسب هستند.

چرا لوله­ های هسته اسفنجی؟

 در شکل 1 نشان داده شده، لوله سمت چپ یک نمونه از لوله پی وی سی جداره صلب تحت بار می­باشد که به طور طبیعی انتظار می­رود نوعی از اعوجاج (کج شدن) در آن به وجود آید. لوله هسته اسفنجی، سمت راست، تحت بار مساوی، بار را به طور مساوی­ تری توزیع کرده و مقدار یکسانی از اعوجاج را نشان نمی ­دهد. به خاطر توانایی جذب بار، لوله ­های هسته اسفنجی برای سیستم­ های زهکشی زیر زمین، در جایی که خاک مقدار زیادی فشار روی سطوح لوله اعمال می­ کند، مناسب تر هستند. از آنجایی که لایه پی وی سی اسفنجی در لوله­ های هسته اسفنجی فشار را جذب کرده و باعث می شود لوله ­ها در شرایط کاری از تنش رها شوند، لوله­ های هسته اسفنجی طول عمر بهتری را نشان می­دهند.

شکل 1- لوله پی وی سی هسته اسفنجی (سمت راست) و لوله پی وی سی جداره جامد (سمت چپ)

میزان استقبال از لوله­ های هسته اسفنجی پی وی سی برای کاربردهای بدون فشار افزایش یافته است. وزن کم­تر آن­ها، کاهش هزینه­ های مواد و دوام باعث اتقبال بیشتر از این لوله­ ها شده است. این لوله­ ها همچنین الزامات خواص مکانیکی، استحکام فشاری و غیره را برآورده می­ کنند.

خط اکستروژن

خط تولید لوله ­های پی وی سی هسته اسفنجی معمولاً شامل دو اکسترودر می­ باشد. یک اکسترودر اصلی که برای تولید لایه هسته اسفنجی میانی استفاده می­شود و نیز یک کواکسترودر که لایه­ های پوسته داخلی و بیرونی را تولید می­کند(شکل 2). به طور معمول توزیع ضخامت لایه به این صورت است که لایه خارجی 10 تا 15 درصد، لایه میانی 60 تا 80 درصد و لایه داخلی 10 تا 25 درصد ضخامت کل دیواره را تشکیل می­ دهد.

شکل 2-قسمت دای در خط اکستروژن لوله پی وی سی هسته اسفنجی

فرآیند ایجاد فوم

برای این فرآیند از روش دمش شیمیایی یا اضافه کردن افزودنی­ های تولید فوم استفاده می ­شوند. در اثر واکنش­ های گرماگیر و گرمازا؛ گازهایی مانند دی اکسید کربن، ازت و آمونیاک آزاد شده که ساختار فومی شکل در پلیمر ایجاد می­ کند.

 ادامه دارد….

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *