اساسنامه الگوی تشکلهای اقتصادی وابسته به اتاق ایران
مصوب جلسه مورخ 05/12/1399 شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران
فصل اول – کلیات
ماده 1- اهداف و موضوع فعالیت:
بهمنظور ساماندهی امور مربوطه و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهرهبرداری بیشتر از سرمایهگذاری و تولید، استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و بههنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در اینگونه موارد، حمایت از بهبود فضای کسبوکار و پاسخگویی به مشکلات و نارسائیها در چارچوب قوانین موضوعه کشور و دفاع از حقوق و منافع مشروع و قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی عضو، انجمن صنایع پلیمر استان اصفهان به استناد بند (ک) ماده (5) قانون تشکیل اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی ایران و ماده (5) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مطابق با مفاد زیر تشکیل می گردد.
ماده 2- نام:
«انجمن صنایع پلیمر استان اصفهان »
ماده 3- هویت:
« انجمن صنایع پلیمر استان اصفهان » که در این اساسنامه اختصاراً «انجمن» نامیده می شود، در اجرای بند (ک) ماده (5) قانون تشکیل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزي ایران (مصوب 15/12/1369 و اصلاحیه 15/9/1373) که در این اساسنامه اختصاراً اتاق ایران نامیده میشود و ماده 5 قانون بهبود مستمر محيط كسبوکار و با موافقت و نظارت اتاق ایران تشکیل میشود و دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقل میباشد و بصورت غیرسیاسی و غیرانتفاعی فعالیت می نماید.
ماده 4– تابعیت:
تابعیت «انجمن» ایرانی است.
ماده 5- اقامتگاه:
اقامتگاه قانونی «انجمن» در محل استان اصفهان، شهرستان اصفهان، پل خواجو، میدان فیض، کوچه گلستان ششم، طبقه همکف، کد پستی 8165633111 می باشد.
تبصره: تغییر اقامتگاه «انجمن» در استان اصفهان از اختیارات هیأت مدیره میباشد.
در صورت تغییر اقامتگاه قانونی «انجمن» مراتب در روزنامه کثیرالانتشار منتخب آگهی میشود و نیز کتباً با امضای مجاز انجمن به اطلاع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خواهد رسید.
ماده 6- محدوده جغرافیایی فعالیت:
محدوده جغرافیایی فعالیت «انجمن» محدوده جغرافیایی استان است.
انجمن میتواند پس از تصویب مجمععمومی عادی و تأیید اتاق ایران در شهرستانها و خارج از کشور با هماهنگی وزارت خارجه نمایندگی دایرکند.
تبصره : شرایط تشکیل نمایندگی باید مطابق با آییننامههای اجرایی ذیربط اتاق ایران باشد.
ماده 7- مدت فعالیت:
مدت فعالیت «انجمن» از تاریخ ثبت در اتاق ایران نامحدود است.
فصل دوم – وظایف و اختیارات
ماده 8- وظایف و اختیارات:
8-1- تلاش برای ساماندهی امور مرتبط با موضوع فعالیت؛
2-8- کسب اطلاعات مربوط به عرضه و تقاضا، قیمت و بازارهای مصرف برای عرضه به اعضا؛
8-2- مشارکت گروهی در تصمیمسازیها و تصمیمگیریها و تهیهوتنظیم پیشنهادهای مرتبط با موضوع فعالیت انجمن؛
8-3- ایجاد ارتباط با بانکها و سازمانهای اعتباری کشور و همچنین سازمان های مالی و پولی بینالمللی در قالب قوانین جمهوری اسلامی ایران با هدف تسهیل و گسترش خدمات و تسهیلات مالی به اعضا؛
8-4- ایجاد بانک اطلاعاتی در زمینه های مرتبط با اهداف و وظایف «انجمن» و اطلاعرسانی از طریق ایجاد شبکه اطلاعرسانی و نشر کتب، مجلات و بروشورهای تخصصی وتبادل اطلاعات مربوطه؛
8-5- انجام فعالیتهای علمی و تحقیقاتی مرتبط با مأموریت «انجمن» در داخل و خارج کشور؛
8-6- حمایت از منافع مشروع و قانونی مشترک اعضا و ارائه خدمات حقوقی و مشورتی به ایشان و صیانت از حقوق معنوی اعضاء از طریق مراجع و نهادهای قانونی ذیربط؛
8-7- تشویق و حمایت از سرمایهگذاری مشترک در صنعت، توليد و صادرات موضوع فعالیت؛
8-8- ایجاد فرصتهای همکاری و توسعه فعالیت برای اعضاء؛
8-9- مشارکت در تدوین و اجرای استانداردهای مورد نیاز و انجام كنترلهاي كيفي و رتبه بندیهای مورد نیاز انجمن؛
8-10- معرفی اعضاء به مراجع ذیصلاح جهت استفاده از خدمات و تسهیلات قابل ارائه؛
8-11- برگزاری دورههای آموزشی مورد نیاز اعضاء و برگزاری همایشهای تخصصی و میزگردها و همچنین حضور در همایشهای مختلف داخلیوخارجی و ترجمهوتالیف مقالات مرتبط با موضوع انجمن؛
8-12- برگزاری و یا حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی مرتبط با مأموریت «انجمن»؛
8-13- اعزام هیئتهای تجاری و بازاریابی به کشورهای خارجی و نیز میزبانی هیاتهای تجاری و بازاریابی ازکشورهای خارجی؛
8-14- پیشگیری از انجام رفتارهای خلاف اخلاق کسبوکار اعضا با یکدیگر از طريق هماهنگی و نظارتهای مؤثر درون تشکلی و استفاده از ظرفیت کمیسیون انضباطي اتاق ايران؛
8-15- كوشش برای رفع اختلافات فيمابين فعالین مربوطه از جمله از طریق تأسیس سازمانهای داوری تحت نظارت مرکز داوری اتاق ایران؛
8-16- ايجاد بستر و سازوكار لازم جهت پذيرش وظايف قابل واگذاری دولت كه دراجراي قوانین 5 ساله توسعه اقتصادی، قانون اجرای سیاستهای اصل 44 و دیگر قوانین مربوطه به «انجمن» واگذار ميشود و اجرای صحیح وظایف واگذار شده و ارایه گزارش عملکرد به دستگاههای مربوطه؛
8-17- كوشش برای مقید و ملزم نمودن اعضا به اجراي صحيح و رعايت شئون تجاري كشور؛
8-18- اطلاع رسانی و پیگیریهای حقوقی برای جلوگیری از تولید محصولات غیراستاندارد و تقلبی و قاچاق با همکاری و معاضدت نهادها و سازمانهای مسئول؛
8-19- هماهنگی و کمک در معرفی اعضاء جهت عضویت در سازمانهای تخصصی، منطقهای و بینالمللی در ارتباط با فعالیتهای انجمن؛
8-20- ارائه خدمات مشاوره ای برای انعقاد قراردادها ، تفاهم نامه ها و پروتکل های فنی بین اعضاء ” انجمن ” با نهادهای داخلی و خارجی؛
8-21- مطالعه و بررسی آخرین دستاوردهای پژوهشی و تحقیقات در زمینه صنایع پلاستیک و پلیمر و استفاده بهینه در جهت رشد و اعتلای سطح تکنولوژی واحدهای تولیدی عضو؛
22-8- مطالعه و بررسی نقش و جایگاه واحدهای تحقیق و توسعه در صنایع پلاستیک و پلیمر و اهمیت سرمایه گذاری در این زمینه در موفقیت شرکت های عضو؛
23-8- بررسی و مطالعه پیرامون سطوح تکنولوژی موجود در بخش صنایع پلاستیک و پلیمر و مساعدت به فراهم سازی اطلاعات، تکنولوژی های نوین از کشورهای پیشرفته صنعتی؛
24-8-بررسی و مطالعه پیرامون جایگاه مدیریت بهره وری در واحدهای تولیدی عضو، و تلاش برای به حرکت در آوردن چرخه بهره وری در فرایند تولید؛
25-8- صیانت از حقوق معنوی اعضا از طریق مراجع و نهادهای قانونی ذیربط
فصل سوم – عضویت و شرایط آن
ماده 9- عضویت و شرایط آن:
كليه فعالین در ارتباط با موضوع فعالیت انجمن ميتوانند با داشتن شرايط زير به عضويت اصلی انجمن درآيند:
الف – داشتن تابعیت ایرانی
ب- دارا بودن کارت بازرگانی یا کارت عضویت معتبر در یکی از اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان
ج – دارا بودن مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح قانونی(ذکر دقیق مجوز ها مانند پروانه بهرهبرداری، مستندات گمرکی، مجوزهای دستگاههای دولتی و …)
د – پذیرش و تعهد به رعایت مفاد اساسنامه
ﻫ ـ پرداخت حق ورودیه و عضویت سالیانه
تبصره 1 – در صورتیکه اعضا هر یک از شرایط عضویت را از دست بدهد یا به دلیل محرومیت اجتماعی بر مبناء احکام قطعی مراجع قضایی جمهوری اسلامی ایران، عضویت ایشان تا احراز مجدد شرایط فوق تعلیق میگردد.
تبصره 2– تعلیق نوعی توقف عضویت است که با زایل گردیدن هر یک از شرایط عضویت بوجود میآید. در صورت اعاده شرط زایل شده، مجدداً عضویت واجد اعتبار خواهد شد و عضو محق به استفاده از حقوق قانونی خویش میشود، منوط به اینکه حق عضویت و دیگر تعهدات مالی خود نسبت به انجمن را برای کل دوره تعلیق پرداخت نماید.
تبصره 3-آن دسته از اعضاء که به هردلیل شرایط عضویت خود را از دست بدهند حق شرکت در مجامع عمومی، رأی دادن و نامزد شدن برای ارکان و استفاده از خدمات «انجمن» را نخواهند داشت.
تبصره4– عضویت افتخاری و وابسته با تایید اتاق ایران و بدون حق رای امکانپذیر است.
تبصره 5- پذیرش عضویت اشخاص حقیقی (اساتید، کارشناسان و متخصصین صنعت پلیمر) به عنوان عضو افتخاری (بدون داشتن حق رای در مجامع عمومی، بدون حق نامزد شدن در ارکان انجمن و همچنین بدون پرداخت حق ورودیه و حق عضویت) بلامانع است.
ماده 10- وظایف اعضاء:
کلیه اعضای انجمن موظف به رعایت مفاد اساسنامه و مقررات و آیین نامه ها و مصوبات مجامع عمومی و مقید به همکاری جهت دستیابی به اهداف «انجمن» میباشند.
فصل چهارم – ارکان
ماده 11- ارکان «انجمن» عبارتند از:
- مجمععمومی؛
- هیئتمدیره؛
- بازرس.
ماده 12- مجمع عمومی:
مجمععمومی بالاترین مرجع تصمیمگیری ومتشکل از اعضاء حقیقی یا نمایندگان رسمی اعضای حقوقی «انجمن» میباشد.
12-1- دعوت هر نوبت از مجامععمومی با یکبار درج آگهی در جراید کثیرالانتشار منتخب انجمن و حداقل ده روز و حداکثر چهل روز قبل از تاریخ جلسه و با اعلام دستور دقیق جلسه، روز، ساعت و محل برگزاری مجمع صورت میپذیرد. ضمناً دعوتنامه جداگانهای توسط مقام دعوتکننده برای اعضاء از طریق تارنمای تشکل اعلام میگردد. همزمان با انتشار آگهی دعوت در جراید کثیرالانتشار منتخب، مقام دعوتکننده باید از طریق نامه مکتوب با امضای مجاز و تحویل به دبیرخانه اتاق ایران با معاونت استانها و تشکلهای اتاق ایران هماهنگی نماید.
12-2- نماینده هر عضو حقوقی در «انجمن» جهت شرکت در مجامععمومی و انشاء رأی باید عضو هیئت مدیره یا مدیرعامل یا نماینده عضو مربوطه به همراه معرفینامه با صاحبان امضای مجاز باشد. نماینده مزبور مکلف است شخصاً و اصالتاً در مجامع شرکت کرده و اجازه توکیل این حق را به غیر ندارد. ضمناٌ اشخاص حقوقی و حقیقی میتوانند وکالت یک عضو دیگر را در مجمع دارا باشند.
12-3- اخذ رای در مجامع عمومی «انجمن» بصورت علنی می باشد مگر زمانی که رأیگیری برای انتخاب یا عزل اعضای هیئتمدیره و بازرسان باشد و یا بر اساس رای اکثریت از حاضران مجمع رای به اعلام کتبی آراء داده شود.
12-4- نماینده اتاق ایران رسمیت جلسه را اعلام و بلافاصله از میان اعضای حاضر نسبت به انتخاب هیئترئیسه مجمع مرکب از یک رئیس، دو ناظر و یک منشی (بدون حق رای در هیئترییسه) برای اداره جلسه، با نصف بعلاوه یک اعضای حاضر در جلسه خواهد کرد. سپس هیئترییسه منتخب اداره جلسه را به عهده میگیرد.
12-5- مصوبات مجمع در چهارچوب اساسنامه «انجمن» با تایید اتاق ایران برای کلیه اعضاء لازمالاتباع میباشد.
12-6- منشی جلسه موظف است صورتجلسهای مشتمل بر کلیه مصوبات مجمع را تنظیمومنضم به فهرست اعضای حاضر به امضای هیئترئیسه مجمع و نماینده اتاق ایران برساند.
12-7- حضور نماینده اتاق ایران در کلیه جلسات مجمععمومی(عادی، مؤسس، فوقالعاده) بعنوان ناظر ضروری است و می تواند بدون حق رای اظهار نظر نماید.
12-8- «انجمن» باید صورتجلسات مجامععمومی(عادی، مؤسس، فوقالعاده) منضم به فهرست حاضرین در جلسات را برای اتاق ایران ارسال نماید.
12-9- اتاق ایران باید از پذیرش و تایید صورتجلسات مجامععمومی و یا هیئتمدیره تشکلهایی 0که متضمن موارد نقض آییننامه تشکلهای اقتصادی یا اساسنامه و یا قواعد مسلم قانونی باشد اجتناب نماید.
12-10-برگزاری مجامععمومی به صورت حضوری و یا آنلاین امکانپذیر است. کلیه ضوابطومقررات ناظر بر جلسات حضوری، منطبق بر اسناد بالادستی مصوب شورای عالی نظارت در جلسات مجامع آنلاین نیز حاکم خواهد بود. درصورت نیاز به مقررات تکمیلی در قالب دستورالعملهای مصوب هیئترئیسه اتاق ایران تدوین خواهدشد.
ماده 13- مجامععمومی بر دو نوعند:
- مجمععمومی عادی،
- مجمععمومی فوقالعاده.
ماده 14- مجمععمومی عادی یک نوبت در سال و ترجیحاً ظرف چهارماهه اول سال مالی وفق ماده 12 تشکیل میگردد. تشکیل مجمععمومی عادی بطور فوقالعاده به هر تعداد که لازم باشد بلامانع است.
ماده 15- وظایف مجمععمومی عادی:
15-1- استماع گزارش عملکرد اجرایی و مالی هیئتمدیره؛
15-2- استماع گزارش بازرس؛
15-3- بررسی و تصویب گزارش عملکرد اجرایی، مالی و ترازنامه سالیانه «انجمن»؛
15-4- استماع گزارش هیئتمدیره پیرامون برنامه و بودجه سال مالی جدید؛
15-5- تصویب مبلغ ورودیه، حق عضویت سالیانه اعضاء، برنامه، بودجه و دستورالعملها و آئین نامههای پیشنهادی هیئتمدیره؛
15-6- انتخاب یا عزل یا قبول استعفاء فردی یا جمعی اعضای اصلی یا علیالبدل هیئتمدیره؛
15-7- انتخاب یا عزل یا قبول استعفاء بازرسان اصلی یا علیالبدل؛
15-8- انتخاب روزنامه کثیرالانتشار.
15-9- سایر مواردی که در صلاحیت مجمععمومی فوقالعاده نباشد.
تبصره1: هیئتمدیره میبایست حداقل 20 روز پیش از تاریخ مجمع گزارشهای خود را آماده و جهت بررسی به بازرس انجمن ارائه نماید. بازرس میتواند جهت مطابقت گزارشها، اسناد و مدارک صرفاً با حضور در محل دبیرخانه نسبت به بررسیهای لازم اقدام نماید.
تبصره2: بدون قرائت گزارش بازرس، اتخاذ تصمیم نسبت به ترازنامه و حساب سودوزیان سال مالی معتبر نخواهد بود.
ماده 16- در صورتیکه در مجمععمومی عادی عملکرد هیئتمدیره یا صورتهای مالی به تصویب مجمع نرسد هیئترییسه مجمع اعلام تنفس نموده و هیئتمدیره مکلف است ظرف مدت یک ماه نسبت به برطرف کردن ایرادات اقدام و به مجمع گزارش نماید و در صورت عدم تأیید مجدد گزارش مالی یا عملکرد هیأت مدیره از سوی مجمع، مجمععمومی عادی به طور فوق العاده میبایست با رعایت مقررات ماده 12 با دستور انتخاب هیئتمدیره برگزار میشود.
تبصره: مجمع تنفس یافته بدون رعایت تشریفات دعوت برگزار میشود
ماده 17- هیئتمدیره بایستی حداقل 60 روز قبل از اتمام مدت مأموریت اعضای هیئتمدیره اقدام به برگزاری مجمععمومی عادی وفق ماده 12 بنماید. در هر صورت تا زمان انتخاب هیئتمدیره جدید، هیئتمدیره قبلی دارای مسئولیت خواهد بود.
تبصره: قصور هیئتمدیره در انجام تکلیف ماده فوق در معاونت استانها و تشکلهای اتاق ایران رسیدگی خواهد شد.
ماده 18- مجمععمومی عادی بطور فوقالعاده در مواقع ضروری به دعوت هیئتمدیره یا بازرس با رعایت ماده 12 اساسنامه تشکیل میگردد.
ماده 19- مجامععمومی عادی با حضور نصف بعلاوه یک اعضا رسمیت پیدا میکند و مصوبات آن با رأی مثبت نصف بعلاوه یک اعضاء حاضر در جلسه معتبر میباشد. در صورت نرسیدن جلسه به حد نصاب، نوبت دوم مجمع حداکثر ظرف مدت 20 روز پس از نوبت اول با رعایت ماده 12 اساسنامه برگزار خواهدشد. جلسه نوبت دوم مجمع با حضور هر تعداد رسمیت مییابد و تصمیمات آن با رأی مثبت نصف به علاوه یک اعضای حاضر به تصویب میرسد.
تبصره: در زمان انتخابات هیئتمدیره و بازرس، انتخاب افراد به اکثریت نسبی آراء صحیح ماخوذه میباشد.
ماده 20- وظایف و اختیارات مجمععمومی فوقالعاده:
الف- تغییر و اصلاح اساسنامه «انجمن»؛
ب- انحلال «انجمن» و انتخاب مدیر یا هیئتتصفیه؛
تبصره: هرگونه تغییر و اصلاح اساسنامه می بایست به تایید اتاق ایران برسد.
ماده 21- مجمععمومی فوقالعاده با حضور حداقل دو سوم اعضای اصلی «انجمن» رسمیت پیدا میکند و تصمیمات مجمع با دو سوم آراء مثبت اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهدبود.
ماده 22- درصورت به حد نصاب نرسیدن جلسه مجمععمومی فوقالعاده، نوبتدوم مجمع حداکثر ظرف 20 روز پس از نوبت اول با رعایت ماده 12 اساسنامه برگزار خواهد شد. نوبت دوم مجمع با حضور نصف به علاوه یک اعضا و در غیر اینصورت در نوبت بعد با هر تعداد از اعضاء رسمیت می یابد و تصمیمات آن با آرای مثبت دو سوم اعضای حاضر معتبر خواهد بود.
ماده 23- با تشخیص ضرورت تشکیل مجمععمومی توسط بازرس، مراتب به هیئتمدیره اعلام و هیئتمدیره مکلف است حداکثر ظرف 15 روز از تاریخ وصول درخواست بازرس، وفق ماده 12 اساسنامه برای تشکیل مجمععمومی دعوت بعمل آورد. در صورت استنکاف هیئتمدیره، بازرس میتواند رأساً با رعایت ماده 12 اساسنامه اقدام به برگزاری مجمع نماید.
ماده 24- با درخواست کتبی حداقل یک سوم اعضای اصلی مبنی بر تشکیل مجمععمومی عادی بطور فوقالعاده و یا مجمععمومی فوقالعاده، هیئتمدیره باید حداکثر ظرف مدت 20 روز از تاریخ دریافت تقاضای کتبی، اعضاء را جهت تشکیل مجمع طبق ماده 12 دعوت نماید. در صورت استنکاف هیئتمدیره، درخواستکنندگان میتوانند دعوت مجمععمومی را از بازرس بخواهند و بازرس مکلف است حداکثر ظرف 15 روز از تاریخ دریافت تقاضای کتبی، اعضا را جهت تشکیل مجمع طبق ماده 12 دعوت نماید و چنانچه بازرس نیز امتناع کند درخواستکنندگان میتوانند دعوت مجمععمومی را از اتاق ایران بخواهند و اتاق ایران باید پس از بررسی و احراز عدم توجه هیئتمدیره و بازرس به درخواست اعضاء نسبت به دعوت از اعضاء برای تشکیل مجمععمومی با رعایت کلیه تشریفات مندرج در اساسنامه اقدام نماید.
ماده 25- چنانچه در مهلت مقرر در اساسنامه، مجمععمومی عادی سالیانه برگزار نگردد، اتاق ایران پس از سه مرتبه اخطار مکتوب به فاصله یک ماه به انجمن، رأساً نسبت به دعوت از اعضا و برگزاری مجمع اقدام مینماید.
ماده 26- در صورت استعفاء از عضویت، اخراج و یا انحلال عضو حقوقی که نماینده آن در ارکان «انجمن» دارای سمت است، ماموریت آن نماینده نیز به تبع وی خودبخود منتفی و زایل خواهدشد.
ماده 27- چنانچه نماینده عضو حقوقی «انجمن» پس از انتخاب در ارکان، به هر دلیلی از شرکت متبوع خود خارج گردد، به خودی خود از سمتی که در «انجمن» دارد معزول و هیچگونه سمتی در «انجمن» نخواهد داشت و عضو علیالبدل دعوت و در صورت نیاز، برابر مقررات، انتخابات بعمل خواهد آمد.
ماده 28- هیئت مدیره:
هیئتمدیره «انجمن» مرکب است از (7) نفر عضو اصلی و (2) نفر عضو علیالبدل که بوسیله مجمععمومی عادی و یا عادی بطور فوقالعاده از بین اعضای حاضر در مجمع برای مدت سه سال انتخاب میشوند. ضمنا اعضای حقوقی جهت کاندیدا شدن در هیئتمدیره تشکل میبایست مدیرعامل یا عضو هیئتمدیره شخصیت حقوقی باشند و اعضای حقیقی نیز جهت کاندیدا شدن در هیئتمدیره تشکل شخصاً و اصالتاً در جلسه حضور یابند.
ماده 29- هیئتمدیره در اولین جلسهای که حداکثر ظرف یک هفته بعد از انتخاب آنها تشکیل میشود از بین خود یکنفر را بعنوان رئیس، یک نفر را بعنوان نایبرئیس و یک نفر به عنوان خزانهدار انتخاب خواهد نمود.
تبصره: هیئتمدیره موظف است اصل صورتجلسه تعیین سمت هیئتمدیره را به اتاق ایران ارسال نماید.
ماده 30- هر یک از سمتهای هیئتمدیره توسط هیئتمدیره، قابل عزل از سمت و یا تجدید انتخاب میباشند.
ماده 31- هیئتمدیره حداقل ماهانه یک بار به دعوت کتبی رئیس و در غیاب ایشان نایبرئیس تشکیل جلسه خواهدداد. جلسات هیئت مدیره در مرکز اصلی «انجمن» یا در محل دیگری که در دعوتنامه معین شدهاست تشکیل خواهدشد.
تبصره: در صورت عدم دعوت توسط رئیس یا نایبرئیس پس از مدت 3 ماه، اتاق ایران راساً میتواند نسبت به دعوت جهت برگزاری جلسه هیئتمدیره اقدام نماید.
ماده 32- درصورت استعفاء، فوت و یا عزل هر یک از اعضاء اصلی هیئتمدیره، عضو علیالبدلی که در انتخابات رأی بیشتری داشته است، برای باقیمانده دوره هیئتمدیره جانشین عضو اصلی خواهد شد. چنانچه درصورت بروز هر یک از موارد فوق، هیئتمدیره نصاب مقرر در اساسنامه را از دست بدهند، برای مابقی اعضای هیئتمدیره، مجمععمومی عادی به طور فوقالعاده با دستور جلسه انتخابات هیئتمدیره برگزار خواهدشد.
ماده 33- جلسات هیئتمدیره با حضور حداقل4 نفر از اعضای اصلی هيئتمديره رسمیت پیدا میکند.
ماده 34- اداره جلسات هیئتمدیره با رئیس هیئتمدیره و در صورت غیبت او با نایبرئیس است.
ماده 35- تصمیمات هیئتمدیره با رای حداقل 4 نفر از اعضاي اصلي هيئتمديره حاضر در جلسه معتبر خواهدبود.
ماده 36- از مذاکرات و تصمیمات هيئتمديره صورتجلسهای توسط دبیر تنظیم و فیالمجلس به امضای حاضرین میرسد. اعضای مخالف مصوبات میتوانند ضمن امضا، نظر خود را مبنی بر مخالفت ذیل امضا تصریح نمایند.
ماده 37- هيئتمديره یکنفر شخص حقیقی را از خارج از اعضای هيئتمديره بطور تماموقت بعنوان دبیر انتخاب و استخدام مینماید.
تبصره 1- هيئتمديره میتواند با مسئولیت خود بخشی از اختیارات خود را به دبیر تفویض نماید.
تبصره 2- سه جلسه غیبت متوالی و یا شش جلسه غیبت غیرمتوالی در طول یک سال در جلسات هیئتمدیره به منزله استعفاء از عضویت هيئتمديره میباشد و عضو علیالبدل جایگزین عضو مستعفی میگردد.
تبصره 3- دبیر میتواند در جلسات هيئتمديره بدون حقرأی شرکت کند.
ماده 38- برای انجام امور اداری و اجرایی «انجمن» دبیرخانهای تحت مدیریت دبیر و زیر نظر هيئتمديره تأسیس میگردد.
ماده 39- وظایف و اختیارات هيئتمديره:
هیأت مدیره نماینده قانونی «انجمن» است و ازکلیه اختیارات قانونی جهت اداره امور«انجمن» برخوردار است. اهم وظایف و اختیارات هيئتمديره به شرح زیر میباشد:
39-1- افتتاح انواع حسابهای بانکی بنام «انجمن» در بانکهای مجاز و واریز کلیه وجوهات «انجمن» و پرداخت هزینهها از این حسابها؛
39-2- تعیین صاحبان امضاهای مجاز اسناد و مدارک مالی و تعهدآور و اوراق عادی و مکاتبات اداری؛
39-3- اداره و انجام عملیات مالیوپولی و تعهدات مالی و تحصیل وام طبق اختیارات و ارائه گزارش سالانه عملیات و اقدامات مالی خود به مجمععمومی؛
39-4- عقد هرگونه قرارداد و تبدیل و تغییرآن راجع به خریدوفروش و اجارهوتملک اموال منقول بنام و حساب «انجمن»؛
39-5- پیشنهاد عقد هرگونه قرارداد و تبدیل و تغییر آن راجع به خریدوفروش و اجارهوتملک اموال غیرمنقول به مجمععمومی عادی جهت تصویب.
39-6- استخدام و عزلونصب دبیر «انجمن» و تعیین حقوق و مزایا و سایر پرداختها
39-7- اقامه یا استرداد هرگونه دعوی حقوقی و کیفری با داشتن تمام اختیارات مراجعه به محاکم و پرداختن به امر دادرسی از حق تجدید نظر در دادگاههای استان ودیوان عالی کشور، مصالحه، تعیین وکیل، سازش، استفاده از حقوق کلیه امور مربوط به داوری و کلیه اختیارات مندرج در قانون آیین دادرسی مدنی و کیفری؛
39-8- انجام اموری که طبق موازین قانونی برای اداره «انجمن» و پیشرفت مقاصد و اهداف آن ضرورت داشته و در اساسنامه منع نشده باشد؛
39-9- تعیین و اعزام نماینده به شوراها، کمیسیونها ،کمیتهها، هیئتها و مراجع داخلی و خارجی؛
39-10- تدوین و تصویب مقررات و آئیننامههای داخلی برای اداره بهتر امور دبیرخانه «انجمن» درچارچوب اساسنامه؛
39-11- تدوین برنامه و بودجه و آییننامهها و دستورالعملها «انجمن» جهت ارائه به مجمععمومی؛
39-12- تهیه صورت دارایی و دیون «انجمن»، تنظیم ترازنامه وحساب عملکردهای سال گذشته جهت ارائه به مجمععمومی؛
39-13- ارسال گزارشهای سالانه از عملکرد «انجمن» به اتاق ایران؛
39-14- تعیین و تصویب حقوق، مزایا و پاداش مشاوران و کارشناسان و پرسنل براساس پیشنهاد دبیر؛
39-15- تدوین سیاستها و خط مشیهای کلان «انجمن» جهت ارائه به مجمععمومی؛
39-16- تهیه شیوهها و راهکارهای اجرایی جهت تحقق سیاستها و برنامههای «انجمن»؛
39-17- همکاری با اتاق ایران و تشکلهای اقتصادی به منظور ایجاد همافزایی، جلوگیری از موازیکاری و پیشبرد اهداف قانونی.
39-18- تصویب تاریخ برگزاری مجامع
39-19- تشکیل کارگروههای تخصصی
ماده 40- اختیارات دبیر را هیئتمدیره تعیین میکند. اهم وظایف دبیر به شرح زیر میباشند:
40-1- تهیهوتدوین برنامههای (کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت) «انجمن» و ارائه آن به هیئتمدیره جهت بررسی و تصویب؛
40-2- تهیهوتدوین پیشنویس بودجه «انجمن» با هماهنگی خزانهدار و ارائه آن به هیئتمدیره؛
40-3- تهیه ساختارسازمانی مناسب برای انجام امور برنامهریزی و اجرایی «انجمن» و ارائه آن به هیئتمدیره جهت بررسی و تصویب؛
40-4- دبیر بایستی دفاتر، اسناد، صورتهای مالی، وصولیها وپرداختهای «انجمن» را کنترل نموده و بر فرآیند ثبت، ضبط، نگهداری و حفاظت اسناد نظارت نماید و با درخواست بازرس مبنی بر بررسی دفاتر و اسنادمالی «انجمن» در محل دبیرخانه اسناد مذکور را در اختیار بازرس قراردهد.
40-5- پیشنهاد تشکیل کارگروههای تخصصی در راستای پیشبرد اهداف قانونی «انجمن» و ارائه به هیئتمدیره جهت بررسی و تصویب؛
40-6- انتخاب دبیران کارگروههای تخصصی وتهیهوتدوین شرح وظایف آنها و پیشنهاد به هیئتمدیره جهت بررسی و تصویب؛
40-7- ارائه گزارش عملکرد «انجمن» به هیئتمدیره؛
40-8- ارائه گزارشهای سالانه عملکرد و مالی هیئتمدیره که به تأیید بازرس رسیدهاست به اعضای انجمن.
تبصره 1: خزانهدار موظف است در هر مورد بنا به تقاضای بازرس یا بازرسان کلیه دفاتر و اسناد مالی انجمن را برای بررسی در محل انجمن در اختیار آنان قرار دهد.
ماده 41- بازرس:
41-1- یکنفر بازرس اصلی و یک نفر بازرس علیالبدل از اعضاء توسط مجمععمومی عادی برای مدت یکسال انتخاب میشود و انتخاب مجدد آنها برای دورههای بعدی بلامانع است. افرادی که نامزد پست بازرس «انجمن» میشوند ترجیحاً تجربه و آشنایی کافی با وظائف و مسئولیتهای بازرس مندرج در لایحه اصلاحی قانون تجارت را داشته باشند.
41-2- درصورت فوت یا استعفاء یا عزل بازرس اصلی، وظیفه او را بازرس علیالبدل انجام خواهد داد.
ماده 42- وظایف بازرس:
42-1- نظارت بر کلیه اقدامات و عملیات هیئتمدیره در حدود مقررات این اساسنامه و تطبیق آن با مفاد اساسنامه، مصوبات مجامععمومی، ضوابط اتاق ایران و قوانین جاری کشور از وظایف بازرس میباشد و در صورت مشاهده تخلف از طریق دبیرخانه مراتب را به هیئتمدیره اطلاع و رفع آن را درخواست مینماید.
42-2- بازرس ترازنامه و گزارشهای تهیه شده توسط هیئتمدیره برای تسلیم به مجمع عمومی سالانه و همچنین در صورت لزوم کلیه اسناد و اوراق مالی «انجمن» را مورد بررسی قرار میدهد و موظف است نظر خود را بصورت مکتوب در اختیار مجمععمومی بگذارد.
42-3- بازرس حداقل ده روز قبل از تشکیل مجمععمومی عادی گزارش مکتوب خود درخصوص عملکرد، ترازنامه و صورتهای مالی را جهت اطلاع اعضاء تهیه و به دبیرخانه تشکل ارائه خواهد نمود.
فصل پنجم – منابع مالی
ماده 43- منابع مالی انجمن عبارتند از:
43-1- ورودیه عضویت،
43-2 – حق عضویت سالانه؛
43-3 – هدایا، عطایا، وقف، قبول وصیت و کمکهای نقدی و غیرنقدی اعضاء یا اشخاص ثالث، وزارتخانهها، سازمانها و مؤسسات دولتی و نهادها و سازمانهای عمومی و اخذ وام از بانکهای و مؤسسات اعتباری یا از شرکتها و اشخاص عضو را دارد؛
43-4- وجوه حاصل از ارائه خدمات به اعضا؛
ماده 44- داوطلبين عضویت در «انجمن» باید مبلغ ورودیه رابه حساب «انجمن» واریز و قبض رسید آن را به دبیرخانه تسلیم نمایند.
ماده 45- هرعضو علاوه بر ورودیه، باید سالیانه مبلغ حق عضویت تعیین شده را به حساب «انجمن» واریز و قبض رسید آن را نیز تحویل دبیرخانه نماید.
ماده 46- هیئتمدیره میتواند با ارائه خدمات به اعضاء و غیراعضاء، برگزاری نمایشگاهها و سمینارهای تخصصی، تشکیل کارگاههای آموزشی، انتشار کتب و نشریات و نظایر آن و اعزام هیئتهای تجاری و بازاریابی و غیره هزینههای «انجمن» را تأمین کند.
ماده 47- مجمع عمومی می تواند تعیین مبلغ ورودیه و حق عضویت سالانه را به صورت سالانه به هیأت مدیره تفویض کند.
فصل ششم – انحلال و تصفیه
ماده 47- «انجمن» بموجب تصمیم مجمععمومی فوقالعاده منحل می شود.
ماده 48- چنانچه انحلال «انجمن» از سوی مجمععمومی فوقالعاده باشد مجمع مزبور مدیر یا هیئت تصفیه انتخاب میکند. انتخاب اعضاء هیئت مدیره «انجمن» قبل از انحلال، در مقام مدیر یا هیئت تصفیه بلامانع است.
ماده 49- پس ازاعلام انحلال «انجمن» و تعیین مدیر یا هیئت تصفیه، مدیران سابق «انجمن» مکلفند تمامی اوراق، اسناد، دفاتر، اموال و اثاثیه «انجمن» را با تنظیم صورتجلسه تحویل مدیر یا هیئت تصفیه نمایند.
ماده 50- مدیر یا هیئت تصفیه با نظارت نماینده اتاق ایران وضعیت بدهیها و داراییها را روشن میکند و پس از تسویه، کلیه اموال منقول و غیرمنقول باقیمانده به اتاق ایران واگذار خواهدشد.
ماده 51- وظائف و تکالیف و اختیارات مدیر یا هیئت تصفیه در رابطه با اموال موجود، مطالبات و دیون «انجمن» و بطور کلی امر تصفیه طبق مقررات لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24/12/1347 و مفاد اساسنامه خواهد بود.
فصل هفتم – سایر موارد
ماده 55 -“ انجمن” بمنظور پیشبرد اهداف و ایفای وظایف خود می تواند به تعداد مورد نیاز کارگروه یا کمیته تخصصی دائم یا موقت از بین مدیران و اعضاء «انجمن» و یا خارج از آنها تشکیل دهد. وظایف و نوع فعالیت هر کمیسیون، تعداد اعضاء آن و طرز انتخاب آنان، چگونگی فعالیت و اداره و نیز نحوه انحلال آن براساس آیین نامه ها و مقرراتی خواهد بود که توسط هیأت مدیره تهیه و تصویب خواهد شد.
ماده 52- «انجمن» میتواند به تعداد مورد نیاز از مشاورین خبره و کارآمد مرتبط با موضوع فعالیت، خارج از اعضای «انجمن»، جهت بهبود و پیشبرد امور خود بهرهگیری نماید.
ماده 53- در موارد مسکوت این اساسنامه بر اساس مقررات لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347 عمل خواهدشد.
ماده 54- در صورتی که اساسنامه نیاز به تفسیر داشته باشد، این امر توسط اتاق ایران صورت میپذیرد و نظر اتاق در این خصوص قطعی و لازمالاتباع خواهدبود.
ماده 55- رعایت کلیه مصوبات، آییننامهها و دستورالعملهای اتاق ایران برای کلیه اعضاء و ارکان انجمن لازمالاجرا میباشد.
ماده 56- در خصوص مسائل کلی و کلان، انجمن تابع تشکل بالادستی به تشخیص اتاق ایران میباشد. همچنین چگونگی ارتباط عملکردی انجمن با تشکل بالادستی تابع تصمیم متخذه در مجمععمومی تشکل بالادستی میباشد.
ماده 57- کلیه اختلافات و دعاوی احتمالی ناشی از برگزاری مجامععمومی درخصوص تشکلهای وابسته به اتاق ایران و یا در ارتباط با آن نظیر اختلاف اعضای هیئتمدیره با یکدیگر، اعضای تشکل با تشکل مربوطه و تشکل با اتاق ایران و غیره بوسیله کمیته تحت عنوان «کمیته حل اختلاف» متشکل از یک نفر نماینده از هیئت راهبردی تشکلها اتاق ایران ویک نفرنماینده از معاونت استانها و تشکلهای اتاق ایران و یک نفر نماینده از دفترحقوقی اتاق ایران، مورد بررسی و رسیدگی قرار خواهدگرفت و تصمیم کمیته مذکور قاطع اختلاف بوده و برای طرفین قطعی و لازمالاجرا میباشد.
ماده 58- این اساسنامه در(7) فصل و(58) ماده و (19) تبصره در تاریخ 24/08/1402 به تصویب مجمععمومی فوق العاده «انجمن صنایع پلیمر استان اصفهان» رسيده است.