گفتگو با سید مهدی قزوینی/ صادرات بی رویه محصولات پتروشیمی ها

به گزارش ایسپیا یکی از مزیت های نسبی ایران، صنایع مرتبط با نفت است که متاسفانه این مزیت نسبی در شرکت های پتروشیمی متوقف و به زیر گروه خود منتقل نمی شوند در واقع صنایع پائین دستی پتروشیمی­ ها مواد اولیه خود را بالاتر از قیمت­های جهانی تهیه می ­کنند که باعث افزایش قیمت تمام شده و عدم امکان صادرات و رکود و توقف واحدها گردیده است.

سید مهدی قزوینی عضو سابق هیئت مدیره انجمن صنایع پلیمر استان اصفهان و مدیرعامل شرکت نخ پیوسته زاگرس بیان کرد: عرضه مواد پتروشیمی در بورس کالا با مقدار کم و رقابت انجام می­گیرد که با صادرات و انبار کردن تولیدات شرکت­ های پتروشیمی مدیریت می­شود. بایستی صادرات پتروشیمی­ ها طبق قانون محدود و راستی آزمائی گردد. در صورتیکه سه بار در بورس کالا ارائه کردند و خریداری نبود، به همان اندازه اجازه صادرات داشته باشد و الویت با عرضه تمام محصولات برای داخل باشد. در این صورت مشکلات مربوط به این صنعت از قبیل: رقابت در بورس، کاهش ظرفیت تولید، افزایش قیمت تمام شده، دلال بازی و ایجاد رانت، مشکلات سهمیه بندی در بهین یاب، درگیری زیاد کارشناسان سازمان صمت برای تعیین ظرفیت واقعی، نارضایتی اکثر مصرف کنندگان و انجمن­ ها، عدم ثبات بازار و… به خودی خود حل می ­شود.

ایشان تاکید کردند که شرکت­های پتروشیمی علاوه بر صادرات مواد اولیه موردنیاز تولیدکنندگان کشور، این مواد را با قیمت پائین تر به کشورهای همسایه صادر کرده و به دلیل این ارزان فروشی، قیمت تمام شده محصولات پلیمری در کشورهای همسایه کمتر از داخل ایران می ­شود و عملا بازار صادراتی پلیمری ایران را محدود کرده است.

ایشان اذعان داشتند کمیته قیمت گذاری در پتروشیمی و دفتر صنایع پائین دستی پتروشیمی ­ها در وزارت صمت که باید 95% قیمت فوب خلیج فارس قیمت گذاری کنند، متاسفانه قیمت فوب خلیج فارس آنها همیشه بین 20-10 درصد از قیمت واقعی فوب اضافه تر است و از طرفی شرکت­ ها مواد اولیه را در بورس کالا با 50-20 درصد رقابت خرید می­ نمایند که از رقبای خارجی گرانتر است و منجر به عدم رشد صنایع پایین دستی و صادرات آن­ها می گردد. به منظور جلوگیری از گران فروشی لازم است که در کمیته کشف قیمت فوب خلیج فارس از مصرف کنندگان بخش خصوصی با حق رای حضور داشته باشند تا قیمت واقعی فوب خلیج فارس کشف گردد.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *