849-جمالی

چشم انداز غبار آلود بازار مواد پتروشیمی/ مدیریت عرضه پتروشیمی‌ها توسط وزارت صمت باید صورت گیرد

هفته‌ گذشته به رغم وعده های بانک مرکزی برای برقراری آرامش در بازار ارز، نرخ دلار نیمایی باز هم روند صعودی داشت و از سوی دیگر قیمت های جهانی برای مواد اولیه پتروشیمی نیز افزایش یافت. دو عاملی که می تواند موج تازه ای از گرانی را برای بازار محصولات پتروشیمی به همراه بیاورد اما برخی فعالان صنعت پلیمر معتقدند راهکاری وجود دارد که اگر عملیاتی شود، دیگر افزایش قیمت پایه نمی تواند تاثیر گذار باشد.

دکتر مسعود جمالی، عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در گفت و گو با اینپیا در خصوص وضعیت قیمت ها در بازار مواد اولیه پتروشیمی با بیان اینکه میانگین ماهانه نرخ دلار نیما و نرخ جهانی اکثر گریدها افزایش یافته و با توجه به ملاک فرمول قیمت گذاری که 95 درصد قیمت فوب جهانی ضرب در نرخ میانگین ماهانه دلار است، جهش قیمت در بازار مواد پتروشیمی دور از انتظار نیست، گفت: برای تحلیل بهتر باید شرایط گریدهای پر تنش و کم تنش را جدا از یکدیگر بررسی کنیم.

به گزارش ایسپیا به نقل از اینپیا وی افزود: در خصوص موادی که در روزهای اخیر دچار رقابت سنگینی نشدند و عرضه و تقاضا هم به نسبت متناسب بوده، تحمل و ظرفیت افزایش قیمت پایه را هم دارند اما در گریدهای پر تنش مثل پ پ نساجی، پ پ شیمیایی، ای بی اس، پلی اتیلن سبک خطی، پت بطری و … دارای رقابت های بالایی بودند تا جایی که میزان رقابت ها از میزان افزایش قیمت های جهانی هم بیشتر شد، افزایش نرخ ارز نیما و یا افزایش قیمت پایه می‌تواند بحران زا باشد.

جمالی در خصوص راهکار مقابله با با بحرانی شدن بازار این گریدها خاطر نشان کرد: همان طور که تا کنون توسط همراهی صنایع پایین دستی و وزارت صمت، تقاضا نسبتا مدیریت شده، این اتفاق برای عرضه نیز به ویژه در مورد گریدها پر تنش و پر رقابت، باید رخ دهد.

رئیس کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلیمر ایران ادامه داد: اگر فشار برای افزایش عرضه از سمت وزارت صمت برای پتروشیمی ها و صنایع بالادستی رخ دهد و بازار با عرضه متناسبی همراه شود، می توانیم شاهد آن باشیم که قیمت ها هم در بازار و هم در بورس کالا به نسبت هفته های گذشته کاهش یابد.

وی تاکید کرد: اگر عرضه متناسب از طریق پتروشیمی ها در گرید های پر تنش انجام شود، افزایش قیمت پایه اصلا نمی‌تواند تاثیر قابل توجهی در بازار بگذارد و به نوعی افزایش قیمت بازار و بورس کالا را خنثی می کند.

جمالی به این نکته نیز اشاره کرد که در حال حاضر با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وضعیت بازارهای کشور دچار نوعی سر در گمی شده است و نمی‌توان چشم انداز دقیقی از اقتصاد ترسیم کرد.

این فعال اقتصادی گفت: اگرچه نتیجه انتخابات آمریکا هرچه باشد عملا تاثیر مستقیم اقتصادی حداقل در کوتاه مدت برای ایران نخواهد داشت اما جو روانی حاکم بر بازارها به گونه ای است که از بازار سهام و بورس کالا گرفته تا بازار ارز و طلا و سکه همگی چشم به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده دوخته اند.

عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران افزود: این موضوع شامل بازار پتروشیمی ها هم می‌شود، برای مثال با وجود افزایش قیمت ها و رقابت شدید در بازار مواد اولیه پتروشیمی، میل و ولع خرید و انبار مواد به اندازه فصل تابستان نیست و تولید کنندگان با احتیاط بیشتری به خرید می پردازند چرا که فضای نگرانی تغییرات دولت آمریکا بر بازار حاکم است.

وی افزود: اما همین نگرانی از سوی دیگر می تواند باعث ایجاد رقابت شدید حتی در بازار گریدهای کم تنش شود و به نوعی پیش بینی‌ها از آینده بازار را پیچیده کرده است. هرچند فاصله زیاد نرخ ارز نیما و بازار آزاد همچنان به عنوان بزرگترین چالش این بازار به حساب می‌آید.

 

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *