نظریه هدف گذاری لاک؛ ۵ اصل برای تعیین اهداف معنی‌دار و چالش برانگیز

این مقاله به ادامه پارامترهای هدف گذاری می پردازد.

۳. تضمین تعهد گروه

گروه‌تان برای اینکه عملکرد مؤثری داشته باشد، باید اهداف را بفهمد و به آنها متعهد شود. اگر اعضای گروه در تعیین هدفی مشارکت داشته باشند، احتمال بیشتری دارد که خود را وقف رسیدن به آن کنند.

این موضوع به معنای آن نیست که باید برای هر هدفی با اعضای گروه‌تان مذاکره کنید و تأیید آنها را بگیرید. تا زمانی که آنها باور داشته باشند که این هدف قابل دست‌یابی است، با اهداف شرکت سازگاری دارد و شخص معتبری مسئول آن است، به احتمال زیاد به آن هدف متعهد خواهند بود.
چگونه از تعهد به اهداف اطمینان داشته باشیم؟

هدف گذاری شخصی

با استفاده از تصویرسازی ذهنی، برای تصور اینکه پس از رسیدن به این هدف زندگی‌تان چطور خواهد بود، متعهد بمانید.
تصویری ایجاد کنید تا به خودتان یادآوری کنید که باید به سختی کار کنید. ارائه‌ی بصری هدف‌ به شما کمک می‌کند تا در سخت‌ترین شرایط هم متعهد بمانید.

هدف گذاری گروهی

بگذارید اعضای گروه هم اهداف خودشان را تعیین کنند. این کار حس تعهد و توانمندی آنها را افزایش می‌دهد.
از مدیریت بر مبنای هدف استفاده کنید تا مطمئن شوید که اهداف گروه‌تان با اهداف سازمان هم‌راستا هستند.

۴. دریافت بازخورد

علاوه بر انتخاب اهداف درست، باید به بازخوردها هم توجه کنید تا بتوانید میزان پیشرفت خود و گروه‌تان را ارزیابی نمایید. بازخورد به شما فرصت اصلاح انتظارات افراد و تنظیم دشواریِ اهداف‌شان را می‌دهد. به یاد داشته باشید که بازخورد لزوما نباید از سوی دیگران باشد. خودتان هم با ارزیابی پیشرفت خود می‌توانید میزان عملکردتان را بررسی کنید.
چگونه در مورد اهداف بازخورد بدهیم؟

هدف گذاری شخصی

یک بار در هفته، زمانی را به تجزیه و تحلیل پیشرفت و دستاوردهای خود اختصاص دهید. ببینید چه کارهایی انجام گرفته و کدام‌ کارها انجام نشده است و در مسیر حرکت، اصلاحاتی انجام دهید.
سعی کنید در طول مسیر، از دیگران درخواست بازخورد کنید.
برای ردگیری و ارزیابی پیشرفت‌تان از فناوری استفاده کنید. اپلیکیشن‌هایی هم‌چون Lift شروع خوبی هستند.
برای ارزیابی پیشرفت، اهداف دشوار یا بزرگ را به قسمت‌های کوچکتر تقسیم کنید و هر بار که هر کدام را کامل کردید، بازخورد بگیرید.

هدف گذاری گروهی

تلاش کنید به اعضای گروه‌تان بازخوردی بدهید که عینی، مفید و مثبت باشد.
برای زمان‌بندی بازخوردهای مرتب گروه‌، جدول زمانی ایجاد کنید.

۵. در نظر گرفتن پیچیدگیِ کار

وقتی اهداف یا وظایف محوله خیلی پیچیده هستند، بسیار دقت کنید که کار بیش از حد سردرگم‌کننده نشود. کسانی که در نقش‌های پیچیده و سخت کار می‌کنند، با در نظر نگرفتن پیچیدگی کار، اغلب فشار زیادی به خودشان وارد می‌کنند.
چگونه اهداف پیچیده و چالشی تعیین کنیم؟

هدف گذاری شخصی

برای تکمیل اهداف پیچیده، به خودتان فرصت زیادی بدهید. مهلت‌هایی تعیین کنید که فشار کاری مناسبی نیاز داشته باشند و در عین حال همچنان دست‌یافتنی باشند.
اگر نسبت به دست‌یابی به اهداف‌تان احساس استرس دارید، شاید این اهداف، بیش از حد پیچیده یا غیرواقع‌بینانه هستند. هر دوی این حیطه‌ها را ارزیابی و در صورت نیاز اهداف‌تان را اصلاح کنید.
اهداف بزرگ و پیچیده را به زیرمجموعه‌ای از اهداف کوچکتر تقسیم کنید. این کار باعث می‌شود احساس سردرگمی نداشته باشید و همچنان با انگیزه بمانید.

هدف گذاری گروهی

شاید اعضای گروه‌تان پیش از آنکه به سمت هدف‌شان حرکت کنند، نیاز به آموزش بیشتری داشته باشند. ابتدا ارزیابی نیازهای آموزشی را انجام دهید تا شکاف‌های مهارتی یا دانشی موجود را شناسایی کنید.
اگر متوجه شدید که یکی از اعضای گروه سردرگم است، همکار باتجربه‌تری را برای مربی‌گری یا راهنمایی و کمک به او در نظر بگیرید.

برنامه ریزی
منتخب سردبیر
هدف گذاری

منبع: سایت چطور

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *