محافظ کابل لوله پلی اتیلنی و دلایل استفاده از آن

مساله حائز اهمیت در هنگام خرید کابل چگونگی تعویض و تعمیر آن در هنگام بروز مشکل است . به طوریکه باید به این مساله توجه شود که در صورت نیاز به تعمیر چگونه می توان آنرا از زمین خارج و در نهایت تعمیر کرد.

در واقع استفاده از یک محافظ لوله مناسب برای کابلها آغاز یک سرمایه گذاری ایمن است.

موسسه پلاستیک PPI طی مقاله ای از لوله پلی اتیلن با چگالی بالا به عنوان حفاظ کابل نام برده است که در اینجا به معرفی و بررسی بیشتر آن می پردازیم:

محافظ کابل لوله پلی اتیلنی(HDPE):

محافظ کابل لوله پلی اتیلنی محافظ کابل لوله پلی اتیلنی در واقع انتخابی با کارایی بالا برای کابل گذاری است، این لوله که خصوصیات کارایی بالایی از جمله مقاومت شکست، شعاع خمش و توان کشش عالی دارد بهترین گزینه برای حفظ کابل ها معرفی شده است، استفاده از لوله پلی اتیلن HDPE در تجهیزات جاده سازی، حفاری تصادفی محافظ قوی و خوبی است و کابل ها را از آسیب جوندگان حفظ می کند.

برخی از مزایای متمایز لوله پلی اتیلن به شرح زیر است :

حمایت از سرمایه گذاری کابل

محافظ کابل لوله پلی اتیلنی در صنایع مختلف کاربری و عملکردی عالی دارد به طوری که در صنعت مخابراتی با عملکردی مناسب از سرمایه گذاریهای زیرساختها حمایت می کند، در خدمات فیبر نوری، این لوله حفاظ مانع از نفوذ رطوبت به داخل می شود و از نظر مکانیکی هزینه های جایگزینی ناشی از آسیب تصادفی را تا حد قابل توجهی می کاهد.

این نوع لوله ها همچنین برای حفاظت از تاسیسات کابل های مخابراتی کواکسیال پهنای باند بالا نیز استفاده می شوند باعث افزایش طول عمر آنها می شود.

در صنعت برق محافظ کابل لوله پلی اتیلنی به حفظ سطح خدمات عملیاتی بالا کمک می کند. با وجود طول عمر بالای سیستم های کابل قدرت که به طور مستقیم کار گذاشته شده و به طور متوسط30- 40 سال عمر می کنند.

 عوامل و تاثیرات بیرونی از ابتدا بر آنها موثر بوده و اغلب نیازمند تعمیر مجدد اند در مقابل محافظ کابل لوله پلی اتیلنی نارسانا از کارگذاری مستقیم کابل های اولیه (جایگزینی با مبدل ترانسفورماتور) و ثانویه (مبدل ترانسفورماتور برای استفاده کننده نهایی) بهره می برد.

صرفه جویی نصب و راه اندازی

محافظ کابل لوله پلی اتیلن یمحافظ کابل لوله پلی اتیلنی انتخابی مناسب برای تمام روش های نصب و راه اندازی کابل و کانال است، از جمله آنها می توان به حفر شیار قرارگیری لوله، شیارمستقیم، نصب و راه اندازی مسیرهای اصلی موجود (کشیدن لوله حفاظ، خط قالب و ترکیدگی لوله) اشاره کرد.

این نوع لوله درطول چندین هزار پا تولید می شود, ونیازی به خمش های تولید شده ندارد و می تواند به سادگی در اطراف موانع پیش بینی نشده در زمین یا در کانال های موجود کار گذاشته شود. چند اتصال مورد نیاز نیزمی تواند از طریق چند روش پوشش داده شود.

با توجه به ضریب پایین اصطکاک در لوله پلی اتیلن، کابل می تواند در کانال طی مسافت های طولانی و با سرعت های سریع کشیده و یا کارگذاشته شود.

محصولات لوله حفاظ پلی اتیلن ویژه، از جمله کابل در مجرا (CIC) از پیش نصب شده نیز می توانند با نصب و راه اندازی ساده در زمان و نیروی کار صرفه جویی کند.

عملکرد طولانی مدت استثنایی

محافظ کابل لوله پلی اتیلنی به طور موثرتری نسبت به دیگر لوله های حفاظ طی دوره های طولانی زمان محافظت می کند.

از جمله ویژگی های محافظ کابل لوله پلی اتیلنی می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

• منعطف و بدون شکست، حتی با و جود ناهمواری های زمین، و در طیف گسترده ای از درجه حرارت
• ایمن دربرابرحمله ها، در مقابل حملات حشرات نفوذ ناپذیر است همچنین این لوله مواد مغذی میزبان از جمله مورد نیاز برای رشد باکتریایی یا قارچ را فراهم نمی کند
• مقاوم در برابر معمولی ترین مواد شیمیایی
• نارسانا و در نتیجه مستعد خوردگی گالوانیک نبوده و به تداخل الکتریکی کمک نمی کند
• انعطاف پذیر و مقاوم در برابر کهنگی یا شکنندگی دردرجه حرارت سرد
• مقاوم دردمای پایین واز دیگرمواد لوله حفاظ عملکرد بهتری دارد
• قابل نصب دریک دامنه دمای 30- درجه فارنهایت تا 180 فارنهایت.

رساناهای برق در 194 درجه فارنهایت (90 درجه سانتی گراد) و کابل فشار متوسط در 225 درجه فارنهایت (105 درجه سانتی گراد) درجه بندی شده و برای استفاده با محافظ کابل لوله پلی اتیلنی مجاز است.
• ضد رطوبت و ضد آب

استانداردها

سازمان های زیراستانداردهای مربوط برای محافظ کابل لوله پلی اتیلنی را ارائه می کنند و مسیرعبور لوله های حفاظ کابل را به همراه بیشترجنبه های ساخت و استفاده آنها پوشش می دهند.

معیارهای آنها کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که عملکرد لوله حفاظ برای طیف گسترده ای از پروژه ها سازگار و امن است:

مشخصات استاندارد ASTM F2160 برای محافظ کابل لوله پلی اتیلنی تراکم بالا دیوارجامد (HDPE) بر اساس قطر خارجی کنترل شده(OD)
NEMA TC7 -لوله حفاظ الکتریک پلاستیک پلی اتیلن با دیوار صاف
UL 651A -نوع EB و لوله حفاظ سخت PVC و لوله حفاظ HDPE
UL 651B -طول پیوسته لوله حفاظ اچ.دی.پی.ای
UL 2024 -مسیرعبورکابل نوری

منبع: ویکی پلاست

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *