IMG_20220130_082653_224

تغییر استراتژی صاحبان صنایع، با شرکت در دومین همایش توسعه صادرات

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع پلیمر اصفهان و دبیرکل همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری گفت: شرکت‌های فعال در حوزه پلیمر می‌توانند با شرکت در همایش‌های مختلف مانند همایش توسعه صادرات اطلاعات خود را به روز کنند، فرصت‌ها و بازارها را بشناسند و براساس آن استراتژی صادرات شرکت خود را تعیین کنند.

به گزارش ایسپیا به نقل از انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، دومین دوره از همایش بین‌المللی توسعه صادرات صنایع پلمیری و تقدیر از صادرکنندگان پویا، چهارم مرداد ماه امسال در استان اصفهان برگزار می‌شود. این همایش از این رو مهم است که فرصتی برای شرکت‌های کوچک و متوسط فراهم می‌کند تا در حوزه صادرات بیش از پیش مطرح شوند و همچنین زمینه هم‌افزایی و همفکری‌ و شناخت بازارهای جدید صادراتی را برای شرکت‌کنندگان هموار می‌کند. از همین رو برای آگاهی از جزئیات برگزاری این همایش گفت و گوی اینستاگرامی در صفحه اینپیا با دکتر مسعود جمالی، دبیر کل همایش و رییس کمیسیون صادرات انجمن ملی پلیمر ایران انجام شد که در ادامه می‌خوانید:

 

ایده اولیه شکل گیری همایش توسعه صادرات از کجا شکل گرفت؟
صنعت پلیمر در سالیان گذشته در رده سه صنعت برتر صادراتی کشور بوده است و در سال 1400هم در جایگاه اولین صنعت صادراتی کشور در زمینه صادرات مواد غیرنفتی قرار گرفت. از طرفی تعداد واحدهای بسیار زیادی در این صنعت فعال هستند که به طور حدودی هشت هزار و 500 واحد صنعتی و بیش از 15 هزار واحد صنفی تولیدی را می‌توان اعلام کرد که از این میزان یک طیف از شرکت‌های پلیمری، از نظر تعداد پرسنل، حجم تولید و میزان صادرات در رده صادرکنندگان نمونه ملی قرار دارند اما در کنار این شرکت‌های بزرگ، شرکت‌هایی هم داریم که در زمینه صادرات فعال هستند اما به واسطه آیتم‌هایی که سازمان توسعه تجارت برای انتخاب صادرکننده نمونه در نظر می‌گیرد، کف میزان صادرات زیادی ندارند و در رقابت با شرکت‌های بزرگ امیتاز کافی را به دست نمی‌آورند. از همین رو برای قدردانی از این طیف شرکت‌ها که هم پیشرو و هم پویا هستند، یعنی رشد و تغییر مثبت نسبت به سال‌های قبل خود دارند، تصمیم گرفته شد که همایش بین المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری و تقدیر از صادرکنندگان پویا برگزار شود. در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت این همایش شکل گرفت تا به نوعی در کنار همفکری و هم‌افزایی برای تغییر در استراتژی‌های صادرات از همه صنعتگران صنعت پلیمر که در حوزه صادرات کشور نقش دارند، تقدیر و تشکر صورت گیرد.

آیا همایش امسال نسبت به همایش سال گذشته تفاوتی خواهد داشت؟
سال گذشته همایش به صورت دو روزه برگزار شد اما امسال با اتفاق نظری که در کمیته اجرایی وجود داشت، همایش به صورت تمام وقت یک روزه برگزار خواهد شد. از سوی دیگر درشاخص‌های ارزیابی هم تغییرات اندکی در سیستم امتیازدهی صورت گرفت که در نتیجه آن تعداد منتخبینی که انجمن ملی صنایع پلیمر ایران به عنوان صادرکننده پویا معرفی می‌کند، کاهش دارد چرا که شرکت‌ها در سال دوم برگزاری همایش با این رویداد آشنایی دارند و امسال حرفه‌ای تر فرم‌های ارزیابی را ارسال می‌کنند و انجمن هم شاخص‌ها را سختگیرانه‌تر در نظر گرفته است.

همچنین در همایش امسال مباحثی که قرار است در روز همایش از سوی سخنرانان مطرح شود کاربردی‌تر شده و تمرکز مباحث در سه حوزه بازارهای کشورهای عربی، پاکستان و حوزه CIS و روسیه قرار داده شده است. اما لازم به توضیح است که شرکت در این همایش به صورت آنلاین امکان‌پذیر نیست و همچنین شرکت در همایش در هیچ مرحله‌ای برای شرکت‌ها هزینه نخواهد داشت.

درباره محورهای سخنرانی در همایش توسعه صادرات هم باید گفت که تمرکز بر بحث بازارهای صادراتی اوراسیا با تمرکز بر بازارهای روسیه بعد از جنگ با اوکراین، صادرات به کشور قزاقستان با توجه به لغو روادید برای ایرانی‌ها، بازار کشورهای عربی و عراق و همچنین ظرفیت بزرگ بازارهای کشور پاکستان به عنوان بازار آلترناتیو خواهد بود.

همچنین طبق برنامه 15 شرکت به عنوان شرکت‌های صادرکننده پویا و پنج شرکت به عنوان شرکت‌های شایسته تقدیر در این همایش انتخاب می‌شوند.

درباره شاخص‌های انتخاب صادرکنندگان پویا توضیح دهید:
برای امتیازدهی و انتخاب صادرکنندگان پویا و همچنین انتخاب سخنرانان همایش کمیته علمی با حضور نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و کمیسیون صادرات، سازمان توسعه تجارت، کنفدراسیون صادرات ایران، استادان دانشگاه و نمایندگان انجمن ملی صنایع پلیمر ایران تشکیل و به صورت کلی سقف دریافت امتیاز برای صادرکنندگان پویا، 100 امتیاز در نظر گرفته شد. این 100 امتیاز به صورت جزئی، 30 امتیاز برای رشد صادرات، 15 امتیاز برای ساختارهای صادرات، 30 امتیاز برای حفظ و تنوع بازارهای صادراتی، 15 امتیاز برای تنوع اقلام صادراتی و 10 امتیاز برای عضویت در تشکل‌های صنعت پلیمر را شامل می‌شود که در بحث ساختار صادرات، معیارهای در نظر گرفته شده، طرح توسعه صادرات، داشتن وبسایت چندزبانه و به روز و عضویت در سایر شبکه‌های اجتماعی هستند که هر کدام 5 امتیاز را برای شرکت‌کنندگان خواهد داشت. همچنین در آیتم نرخ رشد صادرات امتیازدهی به این صورت خواهد بود که عدد 3 برای نرخ رشد صادرات در سال 1400، عدد 2 برای سال 1399 و عدد 1 برای سال 1398 در نظر گرفته شده است همچنین نرخ رشد صادرات 40 درصد 30 امتیاز کامل، 25 تا 40 درصد، 20 امتیاز و کمتر از 25 درصد، 15 امتیاز خواهد داشت. در آیتم حفظ و تنوع بازارها هم در دو گروه امتیاز دهی انجام می‌شود، به این صورت که حفظ بازارهای قدیم و جذب بازارهای جدید به صورت مجزا در نظر گرفته شده است. در زمینه حفظ بازارهای قدیم، صادرات به یک کشور، چهار امتیاز با ضریب چهار خواهد داشت و پنج کشور به بالا 20 امتیاز کامل را برای شرکت‌ها به ارمغان می‌آورد. در زمینه بازارهای جدید هم ضریب 2.5، 5 و 7.5 در نظر گرفته شده و صادرات به 4 کشور به بالا، 10 امتیاز کامل خواهد داشت. در مجموع سقف پنج کشور در بازار قدیم و 4 کشور در بازار جدید در نظر گرفته شده است.

این آمار هم از اطلاعات سال گذشته همایش استخراج شد و به عددی رسیدیم که بیشتر جامعه فعالان صنعت پلیمر را فرا بگیرد. در واقع هدف دیده شدن شرکت‌های کوچک و متوسط فعال در زمینه صادرات بود.

در آیتم تنوع اقلام صادراتی هم باید گفت، اقلامی که کد39 باشد و یا ساخته شده از پلیمر باشند هرچند که کد39 نباشد مورد نظر قرار گرفته و صادرات با ضریب هر قلم کالا بر اساس کد HS ضریب دو امتیاز و برای هشت قلم کالا، امتیاز 15 را خواهد داشت.

مورد آخر در امتیازدهی به شرکت ها برای انتخاب صادرکننده پویا، موضوع عضویت در تشکل‌های پلیمری بود که 10 امتیاز دارد. این آیتم از این جهت مهم است که عضویت در تشکل‌ها زمینه همفکری و هم‌افزایی را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند.

در نهایت باید گفت فرم‌های ارسالی به دبیرخانه انجمن ملی صنایع پلیمر ایران بدون در نظر گرفتن نام شرکت‌ها و تنها بر اساس امتیاز آیتم‌های اعلام شده در کمیته علمی بررسی شده و صادرکنندگان پویا انتخاب می‌شوند.

به طور کلی شما محدودیت‌های پیش روی صنایع برای صادرات را در چه مواردی می‌دانید؟
برای پاسخ به این پرسش در ابتدا باید گفت بخشی از محدودیت‌ها ناشی از قوانین کلی در محیط کسب و کار کشور است که فعالان صنعت نقشی در آن ندارند. به عنوان مثال تاثیر تحریم‌ها، بهای تمام شده مواد اولیه، رقابت‌های بورس و عدم ثبات اقتصادی که در دنیا چند برابر شده و به تبع آن در ایران بیشتر است از جمله محدودیت‌هاست که صاحبان صنایع نقشی در ایجاد آن ندارند. اما بخش دیگری از محدودیت‌ها وجود دارد که ناشی از ناآگاهی از مشوق‌ها و قوانین حمایتی، شناسایی فرصت‌ها و بازارهای صادرات است که شرکت‌های فعال در حوزه پلیمر می‌توانند با شرکت در همایش‌های مختلف مانند همایش توسعه صادرات اطلاعات خود را در این زمینه به روز کنند، فرصت‌ها و بازارها را بشناسند و براساس آن استراتژی صادرات شرکت خود را بروزرسانی کنند.

چرا اصفهان برای برگزاری همایش انتخاب شد و امکانات در نظر گرفته شده برای مدعوین چیست؟
علت انتخاب اصفهان برای برگزاری همایش از یک جهت به این دلیل است که این استان قطب صنعت پلیمر از نظر تعداد شرکت‌ها و فعالان این عرصه است و از جهت دیگر انجمن ملی صنایع پلیمر ایران نگاه ملی داشته و به دنبال تمرکززدایی است. برگزار همایش در استان‌های مختلف غیر از پایتخت سبب می‌شود پتانسیل این استان‌ها مشخص شود از همین رو حتما سایر همایش‌ها در ماه‌ها و سال‌های آتی در استان‌های دیگر به جز تهران برگزار خواهد شد. برای مدعوین هم امکانات رفاهی شامل هتل و ترانسفر زمینی و هوایی هماهنگ شده است.

علاقه‌مندان به شرکت در دومین همایش بین‌المللی توسعه صادرات و تقدیر از صادرکنندگان پویا، می‌توانند با مراجعه به وبسایت اینپیا به آدرس https://inpia.ir/register14010218/، تماس با دبیرخانه انجمن به شماره تلفن 021 4478714 و ارتباط با دبیرخانه از طریق واتساپ 09101625202 اقدام کنند.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *