pviALjEsZMFL

بیشترین حجم صادرات ایران خام‌فروشی است/ انرژی تشکل‌ها صرف چانه‌زنی با دولت می‌شود

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع پلیمر و انجمن مدیران صنایع استان اصفهان گفت: متاسفانه مدل صادرات ایران بیشتر به‌صورت خام فروشی است و بیشترین مواد صادراتی به چین نیز به‌صورت خام است.

دکتر مسعود جمالی، در همایش مسیر صنایع پیشرو، با اشاره به اینکه انجمن مدیران ایران در سال ۵۹ و با حضور جمعی از مدیران و صنعت‌گران براساس پیشرفت صنعت در قانون اساسی تشکیل شد و همچنین انجمن مدیران اصفهان سال ۶۸ شکل گرفت، اظهار کرد: انجمن صنایع، انجمن نوپایی نیست و اگرچه از قدیم صنعت به چرخ دنده و … شناخته می‌شد، اما اکنون بخش‌های گردشگری و آی تی نیز در این انجمن جای دارند.

وی با بیان اینکه اگرچه بیشتر انرژی ما در تشکل‌ها و انجمن‌ها صرف چانه‌زنی با دولت می‌شود، گفت: از سوی دیگر برخی مشکلات ناشی از فشار تحریم‌ها، ناکارآمدی دولت‌ها و … است، اما با تمام وجود در حال حرکت هستیم.

دبیر کل همایش ملی صنایع پیشرو با اشاره به پیش‌بینی بانک جهانی در سال ۲۰۲۲ که کشورهای هند و برزیل جی دی پی مثبتی دارند، اطهار کرد: روسیه و اوکراین بازندگان اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۲ هستند، اما مطابق پیش بینی آی اف ام، رشد اقتصادی دنیا در سال ۲۰۲۳ رشد اقتصادی مثبت است.

وی همچنین افزود: بر این اساس کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور همچون هند و برزیل رشد(GDP)(تولید ناخالص داخلی) ۲۰ تا ۳۰ درصدی خواهند داشت.

وی با تاکید بر اینکه دنیا منتظر ما نخواهد ماند، تصریح کرد: صنعت ‌کشور ما باید رقابت‌پذیر باشد و برای نقش‌آفرینی در رشد(GDP) جهانی باید نسبت صادرات مواد خام کاهش یابد.

جمالی درباره صادرات ایران به دیگر کشورها، افزود: متاسفانه مدل صادرات ایران بیشتر به‌صورت خام فروشی است و بیشترین مواد صادراتی به چین نیز به‌صورت خام است.

وی با اشاره به عراق و ترکیه به‌عنوان شرکای تجاری ایران، گفت: اگرچه عراق یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران است، اما ثبات سیاسی ندارد و نمی‌توان به‌عنوان یک شریک مطمئن به آن نگریست و ترکیه نیز به دنبال منافع خودش است.

رئیس انجمن مدیران صنایع استان اصفهان اضافه کرد: حجم صادرات پتروشیمی و میعانات گازی ایران در سال گذشته، ۵۲ درصد به ارزش ۲۵۰۸۱ میلیون دلار بود، همچنین ۱۱ درصد از صادرات در بخش کشاورزی و صنایع غذایی، ۰.۴ درصد بخش فرش و صنایع دستی و ۲۷ درصد در بخش معدن و صنایع معدنی بود که صادرات صنایع معدنی بیشتر خام‌فروشی است.

وی تاکید کرد: اگر قرار است در دنیای تجارت بمانیم با این دست فرمان نمی‌توانیم رقابت کنیم.

جمالی گفت: اگرچه سال گذشته نسبت به سال ۹۹ میران صادرات افزایش داشته، اما این ناشی از خام‌فروشی و همچنین افزایش قیمت کامودیتی‌ها بوده است.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *