بهترین روش های یادگیری؛ چطور هر آنچه می‌خواهیم یاد بگیریم؟

یادگیری دیداری
۱. از تمرینات و وسایل کمک آموزشی بَصَری استفاده کنید

حالا که می‌دانید روش یادگیری شما از طریق دیدن و مشاهده کردن است، از این آگاهی کمک بگیرید. آنچه را که می‌شنوید، بنویسید و شنیده‌ها را به نوشتار تبدیل کنید.

اگر استادتان فیلمی به شما نشان می‌دهد یا در مورد نکات مشخصی از یک آزمون صحبت می‌کند، یادداشت‌برداری کنید. بعد از اینکه مطالب را نوشتید، آنها را دوباره مرور کنید. بگذارید مغزتان با ادبیات دلخواهش به یادگیری بپردازد.
اگر استاد در هنگام تدریس و سخنرانی، از اسلایدهای آموزشی کمک می‌گیرد، باید به اسلایدها توجه ویژه‌ای داشته باشید و روی آنها تمرکز کنید. احتمالا آنچه را که استاد می‌گوید، فراموش می‌کنید، اما تصویر روی تخته و صفحه‌ی نمایشگر را فراموش نخواهید کرد.

. از نمودارها، مدل‌ها و تصاویر استفاده کنید

برای یادگیری بهترِ اطلاعاتی که کسب می‌کنید، از چشم‌هایتان کمک بگیرید. تبدیل کردن محتوا به شکل و نمودار، به کمی زحمت و زمان نیاز دارد. اما نتایج مثبتی همچون افزایش یادگیری و بالا رفتن نمره‌هایتان، این زحمت را شیرین می‌کند.

مثلا استاد شما در مورد زبان انگلیسی نکته‌ای را تدریس می‌کند. او می‌گوید: سهم زبان‌های مختلف در زبان انگلیسی به این شکل است: فرانسوی ۳۰ درصد، لاتین ۳۰ درصد، آلمانی ۲۵ درصد و زبان‌های دیگر ۱۵ درصد. بسیار عالی، یک نمودار دایره‌ای بکشید و با استفاده از رنگ‌های مختلف هر زبان را روی نمودار دایره‌ای با رنگ خاصی رنگ‌آمیزی کنید.
خلاقیت به خرج بدهید و از توانایی‌های هنری خود کمک بگیرید. می‌خواهید یادتان بماند که فورد مدل T در چه تاریخی معرفی و ارائه شد؟ یک پلاک ماشین بکشید و تاریخ معرفی مدل مذکور را مثل شماره پلاک یک خودرو بنویسید: ۱۰۱۱۹۰۸ یعنی اول اکتبر سال ۱۹۰۸. با این کار در حقیقت نوعی رمزگذاری برای یادگیری بهتر انجام می‌دهید.

۳. یادداشت‌برداری کنید

همه‌ی معلم‌ها در حین تدریس به دانش‌آموزان می‌گویند: «فعلا چیزی ننویسید، بعدا بهتون وقت میدم مطالب رو یادداشت کنید.» خب، این فرمایش نسبتا محترم است اما وقتی شما دانش‌آموزی شنیداری نیستید، پس چطور می‌توانید بدون یادداشت‌برداری، حرف‌های او را به‌خاطر بسپارید؟

اگر استاد خیلی سریع درس می‌دهد و نمی‌توانید حرف‌های او را خوش‌خط و درست و حسابی یادداشت کنید، از او خواهش کنید خلاصه یا جزوه و طرحی کلی از مباحث تدریس‌شده به شما بدهد. مطمئن باشید اساتید از این پیشنهاد استقبال می‌کنند.

ادامه دارد…

منبع: چطور

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *