بهترین روش های یادگیری؛ چطور هر آنچه می‌خواهیم یاد بگیریم؟

شما هم دچار مشکلات یادگیری هستید؟ راه موفقیت در کنکور و امتحانات را گم کرده‌اید؟ شاید علت این است که شما یا اساتیدتان مؤثرترین روش های یادگیری را به‌کار نبسته‌اید. در ادامه ایده‌ها و روش‌هایی برای بهبود عملکردتان مطرح شده است. با ما همراه باشید تا روش های یادگیری را بشناسید و ببینید کدام‌یک از روش های یادگیری برای‌تان مناسب‌تر است.

روش های یادگیری خود را بشناسید

۱. سبک یادگیری خود را کشف کنید

برای اینکه یادگیری را به شکل مؤثری شروع کنید، باید بدانید که چگونه می‌آموزید. ۳ گروه یا روش کلی برای یادگیری وجود دارد و بیشترِ افراد مشخصا به یکی از گروه‌ها تعلق دارند. حتی اگر روش یادگیری شما تنها در یک دسته قرار نمی‌گیرد و به روش‌های مختلفی مطالب را می‌آموزید، بد نیست که با تمام روش های یادگیری آشنا بشوید، در این صورت می‌دانید که چه چیزی به‌کارتان می‌آید و چه چیزی در یادگیری‌تان تأثیر چندانی ندارد. در واقع با شناخت روش های یادگیری مختلف، یادگیری مؤثرتر و بهتری خواهید داشت. انواع روش های یادگیری عبارتند از:

یادگیری دیداری. افرادی که روش یادگیری‌شان دیداری است، بیشتر از طریق «دیدن» و «مشاهده کردن» می‌آموزند. آنها تمایل دارند که در کلاس در ردیف‌های جلو بنشینند، منظم و مرتب هستند و هنگام تجسم کردن یا به‌خاطرسپاری چیزها، چشم‌هایشان را می‌بندند. تصاویر، ویدئوها و رنگ‌ها به یادگیری آنها کمک می‌کند و ترجیح می‌دهند برای یادگیری، محتوا و مطالب را ببینند.
یادگیری شنیداری. افرادی که سبک یادگیری شنیداری دارند، با «شنیدن» و «گوش کردن» بهتر می‌آموزند. آنها معمولا جایی را در کلاس انتخاب می‌کنند که بهتر بشنوند، اما نقطه‌ی دید برای‌شان چندان اهمیتی ندارد. وقتی خسته می‌شوند با خودشان حرف می‌زنند و زمزمه می‌کنند. با صدای بلند درس می‌خوانند و این‌گونه مطالب و اطلاعات را به خاطر می‌سپارند. آنها بیشتر از آنکه بنویسند، صحبت می‌کنند و از بحث کردن درباره‌ی آنچه آموخته‌اند، لذت می‌برند.
یادگیری جنبشی و لمسی. افرادی که سبک یادگیری‌شان حرکتی است، با «لمس اشیا» و «انجام کارهای عملی» مطالب را می‌آموزند. آنها دوست دارند فعال باشند، استراحت و وقفه‌های زمانی زیادی در حین یادگیری به خود می‌دهند و اغلب در هنگام صحبت کردن از حرکات دست‌ و زبان بدن کمک می‌گیرند. این افراد از انجام کارهای عملی همچون آشپزی، مهندسی، ساختن چیزی و … لذت می‌برند. آنها حتی در هنگام خستگی هم شروع به بازیگوشی می‌کنند.

کدام‌یک از این روش های یادگیری سبک شما را توصیف می‌کند؟ اگر هنوز قادر به تشخیص نیستید، می‌توانید از آزمون‌های آنلاین یا یک مشاور کمک بگیرید تا ببینید متعلق به کدام گروه هستید.
حتما بخوانید: برترین تکنیک های یادگیری؛ ۱۰ توصیه‌ای که بهترین رتبه را از آن شما می‌کند.

۲. تفاوت‌ها را درک کنید

هر یادگیرنده‌ای برای درک کامل مفاهیم و حفظ اطلاعات کسب‌شده، نیازهای متفاوتی دارد. اگر از فردی با سبک یادگیری دیداری بخواهید چیزی را که می‌شنود به‌خاطر بسپارد، احتمالا موفق نخواهد بود. اگر فردی با سبک یادگیری حرکتی، فیلمی آموزشی برای انجام کاری تماشا کند، احتمالا در یادگیری موفق نخواهد بود. هیچ‌یک از افراد مذکور کم‌هوش‌تر از دیگران نیستند. آنها باید با سبک بهینه و مناسب یادگیری خود هماهنگ بشوند.

توانایی‌های یادگیری محدود به کلاس درس نیستند. سبک و روش های یادگیری در نحوه‌ی صحبت کردن ما نیز خود را نشان می‌دهند. مثلا در گفت‌و‌گوی روزانه، فردی در گروه یادگیری دیداری، می‌گوید: «خوب به نظر می‌رسه» و همتای شنیداری او در مکالمات خود از جملاتی نظیر «گوشم با توست» و … استفاده می‌کند. در واقع سبک و روش های یادگیری در زندگی روزمره نیز متبلور می‌شود و نحوه‌ی تعاملات ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

منبع: چطور

ادامه دارد…

 

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *