مصاحبه با مهرداد شاطریان/ طرح افق محمل قانونی ندارد

مهرداد شاطریان عضو فعال انجمن صنایع پلیمر استان اصفهان و مدیرعامل شرکت اتصالات پلیمری تیران، اولین مدیر صنعت پلیمری استان اصفهان که دعوت این انجمن به منظور بررسی طرح افق و مشکلات پیش روی صنعت پلیمر را پذیرفت.

ایسپیا: طرح افق را چگونه ارزیابی می کنید؟

طرح افق چندین مشکل دارد اول اینکه این طرح محمل قانونی و مصوبه برای لازم الاجرا شدن ندارد. دوم: این سامانه بدلایل امنیتی برای بارگذاری اطلاعات محرمانه شرکت از قبیل نام و شماره همراه مشتری قابل اعتماد نیست. سوم: سازمان صمت هر استان برای اجرای این طرح کارشناس لازم را ندارد. چهارم: این طرح توسط کارشناسان اجرایی که بر مشکلات سهمیه بندی اشراف دارند طراحی نشده است و نیاز است که با مشورت و تائید متخصصان صورت گیرد.

پیشنهاد میکنم وزارت صنعت، معدن و تجارت از اداره امور مالیاتی بخواهد که با توجه به نیاز این وزارت، ماده 169 را اصلاح نماید و اجازه دسترسی اطلاعات را به وزارت صمت دهد.

ایسپیا: برای کنترل بازار و کاهش شکاف بین عرضه و تقاضا چه پیشنهادی دارید؟

برای کاهش این شکاف بایستی بازار آرام شود و تنش نداشته باشد. این کار با کنترل عرضه ها امکان پذیر است. اگر تولیدکننده بداند همیشه مواد اولیه برای خرید وجود دارد و قیمت ها ثبات دارد هیچ گاه تقاضای کاذب در بازار ایجاد نمی شود. تک نرخی شدن ارز منجر به برابری قیمت­ها در بورس کالا و بازار آزاد و حذف رانت و دلالی می شود. تا وقتی قیمت مواد اولیه در بورس و بازار آزاد تفاوت داشته باشد و با قیمت دلار نوسان پیدا کند، بازار دلالی جذاب است.

ایسپیا: تفاوت نرخ ارز خوراک پتروشیمی ها و فروش محصولات پتروشیمی به نظر شما رانت ایجاد میکند؟

بله دو نرخی بودن ارز همه جا منجر به رانت و فساد می شود. بایستی خرید و فروش پتروشیمی ها به نرخ دلار آزاد باشد تا رانت بالا دستی و جذابیت فروش آزاد نیز حذف گردد.

ایسپیا: آیا خصولتی بودن واحدهای پتروشیمی می تواند یکی از دلایل نوسانات قیمتی مواد اولیه پلیمری باشد؟

قطعا بله. چنانچه پتروشیمی ها به واحدهای خصوصی محض تبدیل شوند طبیعتا نظارت و رسیدگی به تخلفات آنها راحت تر می شود. در حال حاضر پتروشیمی­ها از مزایای خصوصی بودن و دولتی بودن همزمان استفاده می کنند و هر کجا اقدامی به زیانشان باشد متناسب با آن دولتی یا خصوصی می­شوند.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *